PNDL2, furt cu acte în regulă?

EFOR a lansat recent un raport foarte interesant, care relevă cum nu se poate mai bine o bănuială pe care am exprimat-o cu mult timp în urmă, şi anume că banii scurşi prin programul PNDL nu sunt altceva decât o metodă foarte eficientă de a cumpăra bunăvoinţa primarilor şi preşedinţilor de consilii judeţene, dar mai ales o supapă prea puţin controlată, prin care bani foarte mulţi se scurg către anumite firme „de casă”, pentru a ajunge ulterior în buzunarele celor care i-au alocat.

În judeţul Vâlcea se anunţă, pe bună dreptate, o mică răzmeriţă declanşată de primarii liberali, care au fost şi de această dată văduviţi de fonduri, pentru că aproximativ 80% din bani au ajuns la primarii PSD şi la Consiliul Judeţean, care va şti probabil să îi administreze atât de eficient încât va câştiga execuţia lucrărilor tot cine trebuie. Judeţul Vâlcea a fost, de altfel, una dintre ţintele acestei analize făcută de EFOR în privinţa felului cum au fost cheltuiţi deja banii din PNDL1, iar rezultatele cercetării sunt de-a dreptul hidoase pentru mersul normal al economiei. Concluzia sumbră este următoarea: clientelismul nu pare să ţină cont de partid, ci mai degrabă de afinităţi locale şi de relaţiile fiecăruia, iar alocarea şi procedurile discreţionare ţin de neclaritatea şi politizarea programului şi de achiziţii netransparente de la nivelul beneficiarilor.

Printre problemele principale legate de PNDL sunt următoarele: nu există cifre şi statistici clare legate de sumele cheltuite, numărul de proiecte implementate, stadiul sau evaluarea acestora post-achiziţie, nu există criterii clare de evaluare a proiectelor şi nici o listă publicată cu sancţiunile/sumele recuperate de către MDRAP în cazul neîndeplinirii condiţiilor contractuale. În plus, majoritatea proiectelor se întind pe o perioada prea lungă, iar în judeţe vizate, printre care şi Vâlcea, sunt doar 5-6 firme care câştigă 50% – 70% dintre achiziţii, în condiţiile în care multe dintre ele au dosare penale (evaziune fiscală, mită, favorizarea la achiziţii publice, etc.) sau sunt conectate politic, conform informaţiilor din presă. În multe cazuri procedurile de achiziţii nu sunt introduse în SEAP sau informaţiile sunt incomplete, iar la Vâlcea, de exemplu, autorii studiului au descoperit în SEAP doar jumătate dintre câştigătorii achiziţiilor sau nu au găsit deloc achiziţiile respective. În unele cazuri există diferenţe semnificative între data atribuirii contractului şi numărul de atribuire din SEAP – există contracte semnate în 2010 şi puse în SEAP în 2016.

Referitor la judeţul Vâlcea, firmele campioane la câştigarea de astfel de contracte sunt Cazicom, Delta ACM, Strabag, urmate îndeaproape de firme precum Grup Primacons, Europan Prod, Asociaţia Bogdan Construct şi Consult Invest, Electrovalcea şi chiar Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri Vâlcea. În mod clar, însă, autorii studiului nu au avut informaţiile necesare pentru a cerceta şi subcontractanţii acestor firme, pentru că acolo se ascunde cel mai bine, în zilele noastre, clientelismul politic. În mod ciudat, vedem că indiferent ce firmă câştigă licitaţia, în anumite localităţi, inclusiv în Municipiul Râmnicu Vâlcea lucrează efectiv aceleaşi firme arhicunoscute pentru prietenia trainică pe care o întreţin cu primarii care atribuie contractele. Evident, dacă ar fi cineva curios să cerceteze contractele încheiate, ar observa că aceste firme nu figurează nicăieri, dar ele totuşi încasează, uneori chiar şi milioane de euro, pe care ştiu cel mai bine cum să-i împartă şi cu cine. În tot acest timp, guvernanţii nu fac altceva decât să se gândească zi şi noapte cum să mai stoarcă bani de la populaţie sau de la firmele mici, pentru a-i împărţi apoi, cum ştiu ei mai bine, evident pe criterii „strict matematice”, nu politice, … suntem absolut şi definitiv convinşi de acest lucru.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *