Florian MARIN: „Cea mai mare problemă pentru toată lumea este bugetul”

Florian MARIN: „Cea mai mare problemă pentru toată lumea este bugetul”

Ștefan CIUCĂ

Într-un interviu acordat pentru cititorii Impact real vicepreședintele Consiliului Județean Vâlcea, Florian Marin oferă detalii despre proiectele actuale și situația economică a acestora. Infrastructura rutieră este în opinia sa una dintre cele mai mari probleme ale județului Vâlcea. Ce crede vicepreședintele Consiliului Județean despre învățământului pentru elevii speciali și investițiile în acest domeniu, aflați din rândurile de mai jos. Fiind doar de câteva luni în funcție, Florian Marin ne arată cum s-a adaptat într-un mediu complet nou și diferit față de cel precedent. Din punctul său de vedere, cea mai mare provocare în acest an pentru Consiliul Județean Vâlcea va fi împărțirea bugetului de austeritate, astfel încât să poată fi realizate cât mai multe investiții. 

Impact real: Care credeți că sunt diferențele și asemănările dintre postul de prefect și cel de vicepreședinte al Consiliului Județean? Este mai greu sau mai ușor la Consiliul Județean, și cu ce probleme vă confruntați?

Florian MARIN: Sunt câteva asemănări și destule deosebiri. Asemănări sunt pentru că există pe anumite secții o coordonare a unor servicii care există și la nivelul județului. Cele mai multe sunt deosebiri, deoarece prefectul are atribuțiile clar delimitate de codul administrativ, ele sunt într-un număr limitat și bine explicat în acest act normativ, în timp ce la Consiliul Județean este nevoie de coordonarea a tot ce înseamnă viață socială, economică și culturală a unui județ. Cu o parte a unui bagaj de cunoștințe pe care le capeți administrativ, la Instituția Prefectului, poți într-adevăr să începi o anumită activitate, dar îți trebuie o perioadă de adaptare și o perioadă în care înțelegi foarte bine și mecanismul lucrurilor din județ, prin prisma a ceea ce v-am spus înainte. Apoi mai există un segment care înseamnă colaborarea cu unitățile administrativ-teritoriale. Dacă la Instituția Prefectului era strict limitată doar pentru controlul de legalitate al hotărârilor venite de la UAT și pe probleme de situații de urgență, aici sunt o mulțime de probleme cu care se confruntă localitățile, și care ajung la Consiliul Județean. N-aș putea să spun că sunt foarte multe asemănări. Este mai greu aici, mi s-a părut mai ușor atunci când am fost prefect, dar și acolo a fost o perioadă de adaptare, pentru că, după ce fusesem inspector șef la poliție și șeful poliției municipiului, și atunci lucrurile erau complet diferite. Și aici am fost într-un proces de a învăța din mers lucrurile pe care nu le știam, dar este o provocare pe care mi-am asumat-o și pe care am acceptat-o, mai ales pentru că știu că pot să obțin niște rezultate.

Impact real: Care sunt problemele cele mai importante cu care vă confruntați?

Florian MARIN: Cea mai mare problemă pentru toată lumea este bugetul. Cred că vă dați seama că totul pornește de la bani și coordonarea pe care o realizez la momentul actual, de pildă la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului este o îngemănare a problemelor financiare pe care le are instituția, ca și celelalte, cu probleme strict tehnice, care țin de transformările care trebuie să se facă la nivelul direcției. Există o legislație care spune că, până la sfârșitul anului nu mai trebuie să existe centre de plasament, așa cum sunt cunoscute în forma actuală. Trebuie să ne aliniem la o legislație europeană care este mult mai suplă, și care are o altă viziune asupra modului în care se face asistența socială. Sunt o mulțime de probleme, deci nici nu aș ști cu care să încep să vă spun, de regulă cele mai importante sunt cele de natură financiară.

Impact real: Ce investiții pregătește Consiliul Județean pentru reabilitarea drumurilor din județ, în perioada următoare?

Florian MARIN: După cum bine ați văzut, anul trecut județul a fost un imens șantier, s-au pornit o mulțime de investiții pe drumurile județene. Și în acest an ele vor continua, colegii mei de la Direcția Generală Economică, împreună cu administratorul public au pregătit câteva proiecte, dar și acestea țin de buget.

Impact real: Sunt anumite tronsoane de drum cu probleme, cum ar fi DJ 677A Crețeni – Amăraști – Pesceana, care a fost decopertat, iar constructorul a plecat apoi din locație, sau DJ 646 Băbeni –  Costeşti – Mănăstirea Bistriţa – Mănăstirea Arnota. Aveți posibilitatea să interveniți în aceste situații, și în ce fel?

Florian MARIN: Consiliul Județean a realizat toate obligațiile legale pe care le are. Așa cum bine știți, la stabilirea celui care execută lucrarea nu pot să intervin direct, aceasta fiind o procedură care se face într-un mod transparent, prin sistemul de achiziție publică. În această situație nu există altă posibilitate decât ca, acolo unde nu se respectă contractul să fie reluată procedura de licitație și văzute care sunt căile legale prevăzute în contract pentru a-l determina pe constructor să realizeze lucrarea. Chiar ieri am fost în zonă și chiar se plângeau de acel drum către Pesceana, care a fost decopertat. A devenit o practică, problema este la constructor. Unele dintre firmele constructoare începe o practică de a nu termina anumite tronsoane de drum, și ulterior decopertării încep să aibă unele probleme. Nu este un domeniu pe care îl coordonez eu, îl coordonează administratorul public, dar, din discuțiile permanente pe care le avem la nivelul conducerii Consiliului Județean, știu și de problemele acestea. Acolo unde ne va permite legea vom interveni, dar și intervenția noastră este una limitată, pentru că nu poți interveni sub un contract în derulare.

Impact real: Consiliul Județean ar urma să modernizeze spitalul vechi și maternitatea. În ce stadiu sunt proiectele, și în cât timp credeți că ar putea fi finalizate?

Florian MARIN: Mi-e greu să vă dau eu un orizont de timp din motivul pe care l-am expus anterior, nu este spitalul în coordonarea mea, dar știu că lucrările continuă la cele două obiective. Când vor fi gata, probabil că atât președintele, cât și colegii din structurile tehnice vă vor aduce la cunoștință.

Impact real: Care credeți că va fi soarta CET Govora? Credeți că este posibil ca centrala să se desființeze în final, iar populația să fie afectată?

Florian MARIN: La momentul acesta este într-o societate aflată în administrare judiciară, cum și când se va termina această administrare judiciară și cum va arăta CET Govora este o problemă care ține de măsurile pe care dumnealor le discută cu aprobarea planului de administrare judiciară aprobat de judecătorul silvic. Nu cred că v-aș putea răspunde la această întrebare chiar dacă mi-aș dori. Cel puțin înainte de administrarea judiciară am avut o contribuție importantă la structura aceasta.

Impact real: În ce stadiu sunt planurile pentru construcţia unei centrale în cogenerare de înaltă eficienţă pe gaze naturale?

Florian MARIN: Din câte cunosc, această problemă a fost explicată de președintele Consiliului Județean, au fost făcute niște demersuri, a fost realizat un parteneriat, cel puțin au fost câteva întâlniri pentru realizarea parteneriatului. Suntem în stadiul acesta tehnic de pre-contracte și de organizare, rămâne să definitivăm în timp toate detaliile.

Impact real: Chiar dacă aveți un proiect de investiții în tablete și laptopuri pentru copiii cu dizabilități, când vor exista condiții la standarde europene de educație pentru ei, în județul Vâlcea?

Florian MARIN: Ne străduim să existe condiții europene, dar trebuie să fie înțeleasă o realitate, adică orice condiție europeană pe care o dorești trebuie să fie asigurat mai întâi un suport financiar. Dacă nu ai niște fonduri guvernamentale pe măsură, distanța de la dorință la ceea ce va fi finalitate se va îndepărta în timp. Și noi avem și facem atât cât putem tot felul de activități, dar în condițiile în care primești un buget diminuat, va fi destul de greu. Nu știu, nu vă pot da o limită de timp, pentru că ar însemna să vă spun lucruri neadevărate și nu mă caracterizează acest lucru.

Impact real: Ce investiții ar fi necesare?

Florian MARIN: N-am făcut calculul acesta niciodată, pentru că sunt atât de multe probleme încât trebuie să prioritizezi problemele, și ar însemna să fie un material pe care Direcția Generală Economică să-l facă la prioritățile doar pentru această problemă. Închipuiți-vă câte probleme sunt la Consiliul Județean și câți bani trebuiesc pentru diferite investiții.

Impact real: Am observat că există și la Vâlcea tendința de a scoate copiii orfani din centrele de plasament aglomerate și a-i integra în case familiale. Câte astfel de locuințe se pot construi la Vâlcea, și care este intenția pe termen lung, pentru a ajuta acești copii?

Florian MARIN: Nu este o tendință, este o obligativitate. Intenția este de a continua, sunt câteva apartamente, și situația lor o are foarte bine Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția  Copilului. Dacă situația ne va permite va continua construcția, dar cu certitudine acești copii trebuie să fie mutați din centre, pentru că funcționarea centrelor mai este permisă doar până la finele anului. Se vor mai construi, dacă vor exista bani.

Impact real: Ce investiții importante se vor realiza anul acesta, la Consiliul Județean?

Florian MARIN: A vorbi eu despre investițiile Consiliului Județean nu știu dacă ar fi chiar în regula. Despre investiții vă poate vorbi președintele Consiliului Județean. Eu am în coordonare doar câteva direcții și pot discuta, și nici acolo despre investiții, doar partea aceasta de coordonare tehnică, în rest nu vă pot oferi aceste informații.

Impact real: Cum ați cataloga bugetul alocat, și dacă acesta este suficient pentru realizarea principalelor obiective pe care le aveți de realizat?

Florian MARIN: Nu este suficient nici pe departe. Dacă anul trecut s-a primit diminuat, anul acesta este și mai diminuat față de anii trecuți. Nu acoperă nevoile financiare ale județului, este un buget de extremă austeritate, ca să am o exprimare cât se poate de corectă.

Impact real: Care credeți că este problema principală a infrastructurii rutiere din județ?

Florian MARIN: Gradul de uzură. S-au făcut eforturi foarte mari anul trecut și s-a reabilitat un procent important din suprafața de drumuri județene, totuși sunt 930 de kilometri și, pentru a-i acoperi pe toți înseamnă o investiție financiară deosebită. Gradul de uzură este așadar principala problemă. Se mai plâng administrațiile locale și de faptul că unele dintre lucrări au fost efectuate, dar nu sunt la standardele tehnice pe care constructorul trebuia să le asigure, dar, totuși, ca să o luăm în ordinea importanței, uzura este principala problemă. Ar putea să fie și materialele folosite de vină, dar și faptul că se lucrează intermitent, se apucă de o lucrare și apoi, din varii motive, nu o termină la timp.

Impact real: La ședința ADI Salubrizare din data de 2 martie s-a decis necesitatea contractării unei firme care să se ocupe de salubrizarea în județ până la atribuirea concesiunii serviciului prin licitație. S-a stabilit deja despre ce firmă este vorba? Ați început negocierile?

Florian MARIN: Nu s-a decis. S-a luat în discuție această problemă la ședința respectivă, numai că, atunci când s-a supus la vot acest punct, era un singur punct de pe ordinea de zi, eu fiind reprezentantul Consiliului Județean în ADI Salubrizare și am luat parte în mod direct la ședință, de aceea vă spun. În condițiile în care nu s-a realizat cvorumul, majoritatea simplă pentru a putea să treacă acest punct, se va relua punctul într-o ședință următoare.

Impact real: Care credeți că va fi cea mai mare provocare pentru Consiliul Județean Vâlcea, în următorii ani?

Florian MARIN: Cea mai mare provocare este să continue proiectele și să pornească alte proiecte. De asemenea, în egală măsură, provocarea vine și din realizarea de proiecte cu fonduri europene pentru că, așa cum bine știți, Consiliul Județean a fost fruntaș, cel puțin anul trecut în zona Olteniei, și cred că și anul acesta va fi o provocare pentru colegii mei, care deja au în pregătire și în diferite stadii de aplicare unele proiecte cu finanțare europeană.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *