Mihaela ANDREIANU: „Anul acesta intrarea în online se face doar la o rată de 6 la mia de locuitori”

Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Impact real, inspectorul școlar general al județului Vâlcea, Mihaela Andreianu explică ultimele detalii legate de deschiderea anului școlar de anul acesta. Având în vedere că pandemia nu s-a sfârșit încă, școala începe cu obișnuitele deja condiții împotriva răspândirii virusului COVID-19, pe care le-am discutat în detaliu.  

Impact real: Cum credeți că va evolua situația învățământului fizic și cât de repede credeți că o să ne întoarcem la școala online?  

Mihaela ANDREIANU: Deocamdată ne întoarcem la școală în format fizic, cu toți elevii în bănci, și sperăm ca acest lucru să fie posibil cât mai mult timp. Guvernul chiar ne-a asigurat și prin ordinul comun, al Ministerului Educației și Ministerului Sănătății că sunt condiții pentru ca elevii să poată rămâne în bănci. Mai mult, știți că anul trecut, undeva la o rată sub 1/1000 locuitori elevii trebuiau să intre în sistem online. Anul acesta școlar elevii vor intra în sistem online la o rată de infectare de peste 6/1000 de locuitori. Asta înseamnă c,ă dacă în școală se păstrează regulile sanitare privind purtarea măștilor, dezinfectarea mâinilor și celelalte măsuri sanitare, atunci sunt toate șansele ca elevii să fie prezenți în bănci cât mai mult timp posibil.  

Impact real: Ce credeți despre ideea că, după alegerile din 25 septembrie ale Partidului Național Liberal, orele de curs din toată țara ar putea trece în mediul online?  

Mihaela ANDREIANU: Da, legendele circulă, numai că noi trăim într-o realitate care sperăm să contrazică aceste legende. Nu se pune problema, nici un caz, așa cum se vehiculează, și vă spun și de ce: anul trecut n-au fost alegeri și, cu toate acestea, din cauza situației epidemiologice, am fost nevoiți să intrăm în online la câteva săptămâni după începerea școlii în format fizic. Anul acesta intrarea în online se face doar la o rată de 6 la mia de locuitori în localitatea respectivă, așa că sperăm ca elevii să stea în bănci mai mult timp. Șansele ca elevii să intre în online anul acesta sunt mult mai mici decât erau anul trecut, deci nu există nici o legătură cu alegerile din interiorul partidului aflat la guvernare.  

Impact real: Cum v-ați pregătit pentru începutul acestui an școlar, cu ce materiale?  

Mihaela ANDREIANU: Școlile sunt pregătite, pentru că este al treilea an când noi avem parte de învățământ în condiții de pandemie. Sunt formate traseele și acum doar s-au refăcut, și s-a făcut dezinfecția. S-au luat toate măsurile igienico-sanitare, sunt dezinfectanți în toate școlile. Am cerut stocurile la școli și sunt stocuri suficiente de dezinfectanți în școli. Am asigurat și măști, acolo unde nu au fost. Chiar acum am adus de la DSP un stoc de 312.000 de măști pe care le-am împărțit școlilor care nu au în acest început de an școlar. Cred că măsurile igienico-sanitare sunt îndeplinite. Nu mi-au fost aduse la cunoștință probleme majore în ceea ce privește începerea școlilor, toți inspectorii noștri sunt acum în teren și monitorizează, și chiar am primit vești încurajatoare în ceea ce privește pregătirea școlilor.   

Impact real: Cât de pregătite sunt împotriva unul nou val școlile din orașe, dar și din mediul rural?  

Mihaela ANDREIANU: Nu aș spune că sunt mai pregătite școlile din mediul urban și mediul rural, vă spun și de ce: atât școlile din mediul urban, cât și cele din mediul rural sunt pregătite pentru un nou val, pentru că am trecut peste un an și jumătate de pandemie. Acum, dacă este să facem o comparație între școlile din mediul urban și cele din mediul rural, în mediul urban sunt pregătiți într-adevăr, nu avem problemele pe care le avem în mediul rural. În mediul rural, dacă se păstrează condițiile sanitare, ținând cont și de faptul că numărul de elevi în clase este mult mai mic, atunci și șansele să apară cazuri de Covid sunt mai mici.  

Impact real: Sub ce condiții încep elevii școala? Cum se desfășoară orele?  

Mihaela ANDREIANU: Orele se vor desfășura în format fizic, obligatoriu cu asigurarea distanțării, cu mască de protecție, care anul acesta este obligatorie la interior, nu și la exterior și în orele de sport, până la o rată de incidență de 2 la mie în localitate. Orele se vor desfășura decent, ca în vremurile bune, în format fizic, în bănci, dar cu măsuri suplimentare de protecție. În ceea ce privește distanțarea și purtarea măștii, dezinfectarea mâinilor, aerisirea spațiilor, toate acestea se vor face mai mult decât înainte.  

Impact real: În Valea Mare sunt încă impuse restricțiile Instituției Prefectului pentru localitățile care au cazuri de Covid mai mult sau egal cu 3,5/1000 de locuitori. La elevi se impun restricții abia la 6/1000 de locuitori, de ce există o diferență așa mare?  

Mihaela ANDREIANU: Pentru că școlile sunt sigure. S-a dovedit faptul că școlile sunt sigure și, dacă se păstrează măsurile igienico-sanitare și distanțarea, atunci riscul ca la școală să se răspândească infecția este foarte mic, mai ales în localitățile mici, subliniez. Problema apare până la școală, ce face copilul până intră în curtea școlii și până intră în clasă. În clasă și la școală sunt măsuri suplimentare. Se păstrează măștile, se păstrează distanțarea. Există un profesor care supraveghează în permanență. În pauză există persoane care supraveghează și transportul în comun, dacă acesta se realizează cu microbuzul școlar, adică ar trebui să încercăm, după un an și jumătate, după ce am învățat totuși regulile acestea igienico-sanitare care ne protejează puțin de riscul de a ne infecta cu SARS-COV II, să ținem școlile cât mai mult deschise. Elevii sunt receptivi, au înțeles că este mult mai bine să respecte niște reguli de protecție și să stea la școală decât să stea acasă, în online, așa încât mi se pare corect și binevenită această urcare a limitei la o rată de incidență de 6 la mie. 

  

Impact real: Anul trecut, județul Vâlcea a avut cea mai mare promovabilitate la BAC din ultimii ani. Cum credeți că va fi anul acesta?  

Mihaela ANDREIANU: Așteptările sunt mari. Noi nu putem decât să ne facem datoria. Este de așteptat ca elevii noștri să învețe și să-și dorească să obțină rezultate la fel de bune ca în anii anteriori. Cert este că și anul trecut, și acum 2 ani, vorbesc despre perioada de când sunt eu la Inspectoratul Școlar Vâlcea, au fost rezultate peste media națională.  

Impact real: Mai sunt în județul nostru zone care nu au internet? Care sunt acestea?  

Mihaela ANDREIANU: Mai sunt zone în anumite localități unde, probabil din cauza caracteristicilor geografice, internetul ajunge mult mai greu sau firmele care asigură conexiunea la internet acceptă mai greu să vină, pentru că este un număr mic de populație acolo. Aveam ceva probleme în zona de nord a județului, mă refer la Țara Loviștei, dar tot așa, pe zone, în câteva cătune, unde într-adevăr, acoperirea cu internet era mai deficitară. Spre Ocnele Mari era o zonă la fel, neacoperită cu internet. Tot așa, era un cătun, deci nu avem localități care să nu fie legate la internet, în județul Vâlcea. Toate localitățile au conexiune la internet. Toate școlile din Județul Vâlcea au conexiune la internet. Sunt într-adevăr probleme cu conexiunea la internet în unele cătune sau zone mai izolate. Sper ca administrația locală să facă eforturi și să convingă operatorii să lege și zonele respective. Pe la Șirineasa, de exemplu, mai era tot așa, o zonă unde nu era acoperire.   

Impact real: Există un program de prevenire a abandonului școlar, pentru familiile defavorizate?  

Mihaela ANDREIANU: Da, există mai multe programe pentru familiile defavorizate, unele sunt derulate prin Ministerul Educației, altele sunt derulate în colaborare cu anumite organizații neguvernamentale, cum ar fi World Vision de exemplu, care, în fiecare an, a derulat proiecte în sprijinul elevilor defavorizați. Sunt burse oferite elevilor defavorizați. La noi, în Vâlcea, de exemplu, există Bursa Mitică Crăciunescu. Am avut surpriza să popularizăm acest proiect, care mie mi s-a părut un proiect foarte bun, dar să nu fie atât de mulți doritori pe cât ne-am fi dorit. Există la nivel județean integrat programul-pilot „Școala după Școală”, care se adresează elevilor în risc de abandon școlar sau elevilor care, din cauza situației pandemice, nu au reușit să parcurgă materia în anul școlar trecut.  

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *