Cheltuielile actualei guvernări vor fi plătite tot de firmele mici
După ce Guvernul PSD s-a lăudat prin toate mijloacele că va introduce un nou sistem de impozitare a multinaţionalelor, iată că ne-am trezit peste noapte cu un sistem prin care tot micii întreprinzători, adică amărăştenii de la colţul străzii vor deconta cheltuielile astronomice prognozate de actualul Guvern, în principal pentru salarii şi subvenţii sociale.
Aşa cum ne-am obişnuit deja, o lege, respectiv Codul Fiscal a fost modificată la foc automat prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 3/2017, care modifică astfel condiţiile de încadrare a firmelor în categoria microîntreprinerilor. Prin această ordonanţă, plafonul până la care o persoană juridică se poate înscrie ca microîntreprindere a fost majorat în 6 ianuarie 2017 la 500.000 de euro, de la 100.000 de euro. Prin urmare, începând din luna februarie, este considerată microîntreprindere persoana juridică care, în exerciţiul financiar anterior nu a depăşit venituri de 500.000 de euro, echivalent în lei. În această categorie se înscriu, astfel, 98% dintre firmele româneşti, cu excepţia multinaţionalelor, care depăşesc foarte uşor acest plafon. Altfel spus, asta înseamnă că societăţile comerciale care au realizat venituri de până la 500.000 de euro în 2016 trebuie să îşi modifice sistemul de impunere, devenind plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Chiar şi firmele care sunt în pierdere vor trebui să se gândească acum de mai multe ori înainte de a tăia o factură, pentru că fiecare leu va fi impozitat.
La prima vedere măsura pare benefică, dar, la o analiză mai atentă se va vedea clar că, de acum înainte, statul va impozita cu mai mulţi bani micile afaceri, iar pe piaţă îşi vor permite să rămână doar firmele care vor avea o marjă suficientă de profit pentru a susţine şi noul impozit. Singura parte benefică a situaţiei este aceea că îşi vor pierde o bună parte din obiectul muncii finanţiştii care scormoneau prin contabilităţile societăţilor, în căutarea de cheltuieli pe care să le considere nelegale. De acum înainte, pentru afaceri mici şi mijlocii, statul nu mai este interesat câţi angajaţi are o anumită firmă sau ce cheltuieli are pentru îndeplinirea unui serviciu sau produs, ci pur şi simplu se va impozita orice mişcare de bani de pe piaţă.
Am fi aplaudat iniţiativa, dacă ea se referea cumva şi la multinaţionale, pentru că, în acest fel, nu ar mai fi contat modalităţile prin care îşi scoteau profitul afară din ţară, important era doar că tăiau facturi în România, şi nu aiurea. Descoperim, însă, în lege cum firmele mari sunt ocolite de noile impozite, în sensul că doar entităţile cu un capital social mai mic decât 45.000 de lei sunt obligate să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Sunt exceptate de la aceste prevederi firmele care realizează venituri din activităţi desfăşurate în domeniul bancar, asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, în domeniile jocurilor de noroc sau activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale, dar şi firmele unde statul român este acţionar, şi care pot merge liniştite pe pierdere, fără ca statul să le mai impoziteze în vreun fel afacerile făcute în această perioadă.
Culmea, deşi vor fi afectate în acest fel zeci de mii de firme, nu am văzut pe nimeni să iasă în stradă pentru un astfel de proiect de lege. Poate pentru că el nu deranjează cu nimic multinaţionalele, ci doar pe producătorii autohtoni mici şi mijlocii, în timp ce firmele mari vor face în continuare legea pe piaţa economică românească, fără să le deranjeze nimeni.
Nimeni, cu excepţia liberalilor care, de această dată au avut o iniţiativă bună, în sensul că au conceput un proiect de lege care prevede ca multinaţionalele să plătească impozit pe împrumuturile acordate filialelor din România. Este doar o picătură în marea de chichiţe folosite de firmele întinse pe mai multe state, de a-şi muta şi a-şi ascunde profiturile realizate în ţări colonizate, cum este România, dar este, totuşi, un început. Iniţiativa PNL se bazează pe faptul că, în prezent, una dintre metodele de evitare a obligaţiilor fiscale practicate în prezent de majoritatea multinaţionalelor constă în împrumutarea filialei şi apoi în utilizarea câştigurilor acesteia pentru rambursarea împrumutului, cheltuiala respectivă fiind deductibilă fiscal (scutită de impozitare). Astfel, în loc de profit, filiala locală rambursează, deductibil, împrumutul acordat de compania-mamă, erodându-şi marja de profit. Proiectul PNL vine să limiteze la 30% din câştiguri această cheltuială cu rambursarea de împrumuturi, restul urmând a se impozita cu 16% (ca impozit pe profit). Considerăm totuşi că, aşa cum a găsit modalitatea de a impozita cu 1 până la 3% orice tranzacţie făcută la buticurile de la colţul străzii, Guvernul PSD ar putea găsi o soluţie pentru a impozita şi orice tranzacţie făcută de multinaţionale. Dacă nu le tremură prea tare izmenele în spate, de teama schimbării.