PSD se pregăteşte să pună cruce autostrăzii Sibiu-Piteşti? Studiul de fezabilitate al autostrăzii nu are acordul de mediu
Cea mai aşteptată autostradă din România rămâne pe un butoi de pulbere. Nu demult, Guvernanţii anunţau cu surle şi trâmbiţe că au fost scoase la licitaţie tronsoanele 1 şi 5 ale autostrăzii de 123 de kilometri care va face legătura între judeţele Sibiu şi Argeş. Evaluata la peste 11 miliarde de lei, autostrada Sibiu-Piteşti era prioritatea „zero” a Ministerului Transporturilor, urmând a fi realizată până în 2021.
Autostrada, lansată la licitaţie fără acordul de mediu
În urmă cu doar câteva săptămâni, comisarul european Corina Creţu a tras un semnal de alarmă în ceea ce priveşte autostrada Sibiu-Piteşti, lansată la licitaţie fără acordul de mediu: „Sibiu-Piteşti are finanţarea asigurată. Este în faza studiului de fezabilitate. În decembrie, când am vorbit cu ministrul transporturilor de atunci se dăduse drumul la licitaţie pentru tronsoanele 1 şi 5, dar fără acordul de mediu, şi l-am avertizat pe domnul ministru că există riscuri”, a spus comisarul european Corina Creţu. În opinia sa, pentru ca România să absoarbă cât mai mulţi bani europeni trebuie întocmite de trei ori mai multe proiecte: „Oamenii nu au răbdare, dar eu cred că trebuie să punem pe primul loc calitatea, şi nu viteza. Avem experienţa tronsonului de autostradă Sebeş-Turda, unde s-au dat banii înapoi la Comisie. Nu avem nevoie de aşa ceva. Siguranţa cetăţenilor este pe primul loc, să fie proiecte de calitate”, a mai declarat Corina Creţu.
Cristian Buican: „PSD transformă autostrada Sibiu-Piteşti într-o bombă cu ceas”
Zilele trecute, deputatul vâlcean Cristian Buican a susţinut, în plenul Parlamentului, o declaraţie politică pe acest subiect, declarând că tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti este ignorat de actualii guvernanţi, în ciuda faptului că atât pe plan intern, cât şi extern, această porţiune de autostradă este declarată prioritate ZERO în materie de infrastructură rutieră din România. Mai mult decât atât, în opinia lui Buican, această lipsă de interes a responsabililor de la PSD faţă de acest tronson de autostradă va genera probleme mulţi ani de acum înainte, reiterând spusele comisarului european Corina Creţu: „Declaraţia comisarului european Corina Creţu este mai mult decât sugestivă, şi ar trebui să trezească la realitate responsabilii PSD de la Transporturi. Riscurile menţionate de doamna comisar european se referă la faptul că procedurile europene prevăd că, înainte de scoaterea la licitaţie a unor astfel de lucrări trebuie obţinut acordul de mediu, pentru a putea fi decontate facturi de la nivel european. Cum procedura de obţinere a acordului de mediu este în curs, iar licitaţia a fost lansată încă din toamnă anului 2017, deznodământul nu este foarte greu de anticipat. De asemenea, majoritatea specialiştilor, atât din interiorul CNAIR, cât şi din afara acestei companii, critică în termeni foarte duri o serie de ilegalităţi, neconcordanţe sau lacune grave în privinţa acestui proiect de infrastructură. Printre cele mai importante astfel de critici doresc să menţionez: studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti nu are avizul Consiliului Tehnico-Economic, în integralitatea sa; lansarea unei licitaţii pentru un astfel de proiect de infrastructură este ilegală, dacă nu a fost obţinut în prealabil acordul de mediu; studiile de fezabilitate finalizate, adică pentru secţiunile 1 şi 5, au grave omisiuni, care vor conduce la întârzierea termenelor, modificarea traseelor licitate, modificarea avizelor de mediu, etc. Elaborarea documentaţiei pentru celelalte tronsoane ale autostrăzii de către CNAIR se face netransparent şi ilegal. Toate aceste nereguli, în condiţiile în care această autostradă are finanţarea asigurată de UE, se vor transforma în plăţi refuzate şi/sau sume retrase de Comisia Europeană. (…) Mă văd nevoit, în aceste condiţii, să consider fie că reprezentanţii PSD nu îşi doresc construirea acestei autostrăzi, fie nu se pricep şi sunt incompetenţi. Dacă nici acum, în al doisprezecelea ceas nu ne trezim la realitate şi nu ne apucăm serios de treabă, vă avertizez încă de pe acum că acest tronson de autostradă va reprezenta o bombă cu ceas a bugetului de stat. Dacă ne încăpăţânăm în continuare să nu respectăm procedurile europene şi să încercăm să le ocolim, ne vom trezi după anul 2022 şi fără autostradă şi fără bani în bugetul naţional pentru finalizarea ei”, a argumentat, în faţa colegilor parlamentari, deputatul PNL, Cristian Buican.
Ramona BĂLTEANU