Turbina – piesa cu rol esențial în funcționarea optimă a motorului
Auzim destul de frecvent că problemele la nivelul motorului sunt cauzate de turbosuflantă și defecțiunile apărute la nivelul acesteia. Câți știu care este cea mai bună rezolvare în aceasă situație? Sau cel puțin câți știu la ce se referă elementul turbo din motorizările auto, care este motivul pentru care ajunge subiect de discuție atât de frecvent?
Aflăm mai departe de la specialiști în domeniu – mai exact de la reprezentanții Turbo9.ro, mai multe informații în acest sens. Tot aceștia propun soluții pentru turbinele defecte, nefiind vorba neapărat de înlocuirea componentei decât atunci când remedierea nu este posibilă.
Care este rolul turbosuflantei în construcția motorului?
Cunoscută și ca turbină, aceasta constituie un agregat ce utilizează energia gazelor de evacuare pe care le emite motorul, în scopul de comprimare a aerului ce intră în acesta.
Beneficiile pe care le aduce piesa automobilelor sunt însemnate. Astfel, acestea se remarcă printr-o putere a motorului mai mare, permite accelerarea eficientă și mai rapidă, prezintă un cuplu motor mare, reduce emisiile care poluează, asigură un consum scăzut de combustibil. Așadar, importanța pe care o are este una ridicată, iar orice defecțiune identificată la nivelul său trebuie remediată pentru eficiență în rularea automobilului. La ora actuală dispun de motoare echipate cu sistem turbo cele mai multe mașini, chiar dacă sunt pe benzină sau turbo.
Un exemplu în acest sens oferă reprezentanții Turbo9.ro care menționează că în ceea ce privește motoarele diesel care beneficiază de această componentă, randamentul energetic obținut poate fi în procent de 50%. Mai mult de jumătate din energia combustibilului utilizat se transformă în energie cinetică. Poate unii vor spune ca nu este tocmai atât de mult, însă este un randament superior față de cel oferit de un motor ce nu dispune de turbosuflantă.
Care sunt motivele pentru care se defectează turbosuflanta?
În cele mai multe situații, problemele apar din cauza uzurii excesive, dar și din cauză că turbosufanta nu este unsă corespunzător. Cauza o poate reprezenta și un corp străin pătruns în admisie. Deși se întâmplă mai rar, supraturarea unui motor diesel din cauza unei autoalimentări cu ulei în tubulatura de admisie ar putea reprezenta un motiv al unei funcționări îngreunate a motorului.
Cheia spre minimizarea daunelor pe care o turbină le poate produce asupra motorului este de a recunoaște simptomele premergătoare defectării și luarea măsurilor necesare.
Iată câteva dintre semnalele reflectate în funcționarea mașinii care ar trebui să te alarmeze: fumul negru – produs mai ales la accelerare, lipsa puterii când se intră într-o treaptă de viteză superioară, șuieratul la accelerare, dar și în rularea constantă.
Recomandările experților Turbo9 pentru întreținerea turbosuflantei
Măsurile ce trebuie luate în acest sens sunt relativ simple. Oferă o funcționare în parametri normali și asigură un număr crescut de km turbina atunci când:
- Vehicului nu este accelerat puternic dacă temperatura nu este cea uzuală – 90o Este soluția pentru a evita șocul termic de la nivelul componentelor turbinei.
- Motorul și turbina beneficiază de posibilitatea de a se răci treptat după ce au rulat în regim de autostradă, la turație mare. O funcționare la relanti pentru 1 – 3 minute este suficientă.
- Înlocuirea uleiului de motor când se cere, mereu cu unul de calitate și cu o normă specifică motorului mașinii reduce șansele de defectare ale piesei.
- Schimbarea periodică a filtrului de aer, respectiv atunci când se face simțită nevoia, precum și curățarea carcasei acestuia trebuie făcută la recomandarea unui service expert.
Când e cel mai bine să se realizeze o verificare tehnică a turbinei?
Un semn că ceva ar putea fi în neregulă cu turbina poate fi oprirea bruscă a motorului, chiar după ce acesta a produs un zgomot puternic. La fel e motiv de îngrijorare când mototul se oprește după ce s-a turat singur, respectiv scoțând și fum prin această acțiune, sau când în urma deplasării pe autostradă spatele vehiculului prezintă stropi de ulei. În oricare dintre aceste situații ajutorul unui service auto specializat în turbosuflante devine indispensabil. Soluții în acest sens pun la dispoziția celor interesați și specialiștii Turbo9, despre care se pot afla mai multe detalii pe site-ul www.turbo9.ro.
Sfaturi pentru situații critice
Atunci când oricare dintre avariile de mai sus sunt identificate, recomandarea celor de la Turbo9 este de a nu reporni motorul și de a nu deplasa automobilul cu motorul pornit. Contactarea unui expert în domeniu este calea cea mai sigură de a remedia problemele fără a fi necesară înlocuirea turbosuflantei sau în cel mai rău caz a motorului.