Ion Sandu: „Autostrada este doar o dulce amăgire, de fiecare dată sunt doar pretexte”
Primarul Ion Sandu vorbeşte în interviul pentru Impact real despre valorile locale şi problemele comunei Perişani. Spune că în cei paisprezece ani a adus o serie de mari proiecte de infrastructură. Dacă este de acord cu noile prevederi privind Codul administrativ, ce planuri are pentru revitalizarea fotbalului în localitate, dar şi de ce se întârzie demersurile pentru cea mai aşteptată autostradă din România, autostrada Sibiu–Piteşti, aflăm în rândurile de mai jos.
Impact real: Primăria Perişani aşteaptă rectificarea bugetară. Ce aşteptări aveţi de la această rectificare?
Ion Sandu: O aştept. Daca această rectificare nu se va face este o problemă naţională, fiindcă 90% dintre primării nu îşi vor mai putea desfăşura activitatea. Şi noi vom fi afectaţi, fiindcă ultimele două luni ale anului vom fi în acest impas. Nu ni s-a întâmplat acest lucru de când sunt primar, niciodată nu am fost pus în situaţia în care să nu pot plăti salariile angajaţilor, dar de data aceasta, dacă nu se va face rectificare bugetară se va întâmpla, iar acest aspect mă îngrijorează. Anul acesta din bugetul local am putut rezolva doar problema iluminatului public, este singura investiţie. Nu mi se întâmpla nici acum dacă la elaborarea bugetului naţional se respecta legea. Criteriul de calcul al bugetului raportat la excedentul anului 2016 m-a discriminat, prin faptul că ne-a secat bugetul cu 4 miliarde de lei vechi. Noi obţinusem nişte bani care nu erau pentru funcţionare, erau alocaţi din Rezerva Naţională a statului pentru situaţii de urgenţă, bani primiţi în ultimele două luni ale anului 2016, când nu puteam face lucrări de execuţie pentru calamitate fiindcă era iarnă. În situaţia aceasta trebuiau să aştepte începerea anului următor. Acest aspect ne-a faultat. Dacă noi aveam banii aceştia, făceam inclusiv investiţii pentru dezvoltarea localităţii.
Impact real: Sunteţi de acord cu noile prevederi privind Codul administrativ?
Ion Sandu: Este prima dată când o lege se raportează la realitatea lucrurilor din interiorul administraţiilor locale, chiar dacă mulţi o critică. Prin această lege s-au corectat anumite lucruri. Noi, primarii suntem de fiecare dată puşi la zid de toată lumea, de DNA, de ANI, şi în situaţia aceasta trebuie să fim protejaţi corect de lege, pentru că putem fi luaţi foarte uşor de mâini cu cătuşe pentru o banală reclamaţie anonimă şi, până la proba contrarie, acel primar este distrus. De data aceasta parcă mai am puţin curaj să fiu primar, cu toate că nu mi-a fost frică nici până acum. Şi faptul că fiecare departament al primăriei îşi va asuma responsabilitatea pentru ceea ce face este un lucru bun. Până acum pentru orice prostie pe care o făcea un salariat răspundea primarul, trebuia să te interesezi dacă tot ce semnezi este legal. Acum se va responsabiliza fiecare salariat, mi se pare un lucru bun. Nu este şi cazul nostru, am reuşit să avem un aparat de lucru în primărie performant şi responsabil. Doar doi salariaţi dintre cei treisprezece nu au studii superioare şi doar doi nu au permis de conducere.
Impact real: Cum aţi reuşit să depăşiţi problema lipsei banilor pentru investiţii?
Ion Sandu: La nivel regional, localitatea Perişani are cele mai multe proiecte europene. Experienţa absorbţiei fondurilor europene s-a născut din ambiţie. Totul a început de la un proiect demarat de când eram viceprimar, iar constructorul desemnat în perioada respectivă nu a fost unul care să fie pe măsura aşteptărilor noastre. După un an am preluat mandatul de primar, dar, în tot acest timp, constructorul nu avea realizat nici 30% stadiul fizic al lucrărilor. Am fost notificaţi de SAPARD dacă mai există posibilitatea de a ne încadra în termen, şi riscam să pierdem finanţarea. Motive au fost, s-au făcut zece acte adiţionale prin care s-a prelungit durata de execuţie de la un an la trei ani, fiind singurul proiect din România care a trecut prin etapele acestea, dar într-un final a fost viabil şi pus în funcţiune, fără nici un leu corecţie. De aici am câştigat întreaga mea experienţă. Practic şi eu am învăţat din acel proiect, dar şi cei care lucrau atunci în cadrul SAPARD. Proiectul a cuprins înfiinţarea sistemului de alimentare cu apă. Lucrările au început în anul 2003 şi s-au finalizat în anul 2006.
Impact real: Proiectele europene implementate de Primăria Perişani au adus corecţii financiare bugetului local?
Ion Sandu: În fiecare mandat în localitate s-au demarat proiecte cu bani europeni şi niciodată nu am avut corecţii financiare. Mai mult de atât, la unul dintre proiecte am avut o verificare din partea Curţii de Conturi Bruxelles. Controlul a fost făcut înaintea atribuirii lucrărilor, între achiziţia de proiectare şi execuţie. Au fost verificate toate documentele care au stat la baza elaborării, implementării şi eligibilităţii proiectului. La proiectul de alimentare cu apă am avut de două ori comisia antifraudă şi o dată comisia antifraudă a Guvernului. Într-un fel ne-a ajutat, ne-a învăţat să fim foarte atenţi la întocmirea şi implementarea unui proiect. Am dovedit că în urma reclamaţiilor anonime făcute, inclusiv şi la cele mai înalte instituţii, nu ne-au găsit nimic nelegal.
Impact real: Pârtia de schi este un proiect „tras pe dreapta”?
Ion Sandu: Pârtia de schi este un proiect pe care nu l-am abandonat, nu am renunţat, dar în momentul de faţă nu putem face mare lucru. Anul trecut am plătit 60 de mii de lei pentru studiul de fezabilitate pe care l-am depus la câteva instituţii din judeţ pentru a primi avize, iar apoi am mers cu el la Bucureşti. Între timp legea s-a modificat, nu se mai dau bani din bugetul naţional de la Ministerul Turismului decât pentru obiective turistice care se implementează în staţiuni şi, cum noi nu suntem staţiune, nu ni se vor aloca fonduri. Aşadar, cu fonduri europene nu se dau bani fiindcă se consideră proiecte generatoare de profit, iar prin fonduri naţionale sunt piedici.
Impact real: Ar putea deveni Perişaniul un punct turistic importat al judeţului?
Ion Sandu: Dacă, în urmă cu 10 ani spuneam că în următorii ani localitatea Perişani va fi staţiune turistică, acum nu mai pot spune asta. Acest lucru nu mă împiedică să identific însă finanţarea pentru punerea în funcţiune a pârtiei de schi, este cel mai importat obiectiv al comunei. Poate fi folosită trei sau chiar patru luni din an. Pe lângă această pârtie se pot concentra construirea pensiunilor. Mai am un proiect foarte interesant, pentru amenajarea unor portiţe la intrarea în localitate, dar deocamdată aşteptăm legea muntelui, care o să ne ajute şi pe noi.
Impact real:Ce planuri aveţi pentru revitalizarea fotbalului în localitate?
Ion Sandu: Pe linia sportivă plănuiesc să înfiinţăm o nouă echipă în viitor. Am renunţat la echipă fiindcă obiectivul nu a fost atins. Am fost de trei ori în finală, pe punctul de a ocupa locul întâi şi de fiecare dată jucătorii au făcut un meci slab, iar echipa a pierdut lamentabil. De fiecare dată meciurile decisive nu au avut un ritm de joc care să aducă satisfacţie, nu s-a finalizat, nu s-a tras la poartă, deci s-a făcut un meci slab şi am pierdut. Ne doream să ajungem în Liga a III-a. Chiar dacă eram împărţit în două părţi, jumătate din mine dorea să mergem în Liga a III-a pentru a dovedi că suntem cea mai bună echipă, iar cealaltă jumătate nu era pregătită pentru un astfel de palmares, fiindcă nu aveam surse financiare necesare, iar fără un sprijin extern este imposibil să susţii o echipă în Liga a III-a. Cu toate acestea ne-am dorit să ajungem în Liga a III-a, şi asta deoarece întotdeauna am mers pe principiul totul sau nimic. Din cauza aceasta am retras şi echipa.
Impact real: De ce consideraţi că întârzie demersurile pentru cea mai aşteptată autostradă din România, autostrada Sibiu–Piteşti?
Ion Sandu: Pe noi ne interesează în mod deosebit fiindcă, după
cum se cunoaşte, autostrada Sibiu-Piteşti va trece şi prin comuna Perişani. Acordul de mediu pentru Autostrada Sibiu – Piteşti, document de care depinde începerea construcţiei celei mai aşteptate şosele de mare viteză amână proiectul. Din câte ştiu lucrările dintre Boiţa şi Curtea de Argeş nu vor începe mai devreme de 2020, din cauză că CNAIR sau proiectanţii nu au prevăzut tuneluri de traversare a animalelor sălbatice, în mod special al urşilor. Nu au acordul de mediu luat, care abia la finele anului o să iasă, şi cred că aici nu mai este vorba de omitere ci de intenţie. Nu ştiu din partea cui, fiindcă prea suntem amăgiţi de ani buni doar cu date eronate. De aproape 30 de ani reclamăm incompetenţa celor care nu au fost în stare să construiască această autostradă pentru a ne face viaţa mai uşoară şi pentru a stimula transporturile pe teritoriul ţării, facilitând astfel dezvoltarea economiei. Este doar o dulce amăgire, de fiecare dată sunt doar pretexte. Categoric există un interes din partea externă, fiindcă pe plan intern nu cred că suntem atât de răuvoitori să nu ne vrem binele nostru. Proiectul a fost promovat printr-o Hotărâre de Guvern în anul 2003, atunci s-a aprobat culoarul IV, Nădlac – Constanţa, dar de atunci au trecut 15 ani. Câţi kilometri de autostradă s-au făcut, exceptând autostrada soarelui?
Claudia Şchiopu