În cel mai optimist scenariu, construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti începe în 2020. Lucrările pe teritoriul judeţului Vâlcea nu încep însă prea curând
Lucrurile stau bine, însă doar pe hârtie, în ceea ce priveşte cea mai aşteptată autostradă din România, Sibiu-Piteşti. Acordul de mediu pentru proiect a fost recent emis, însă autorităţile nu s-au mai hazardat în declaraţii cu privire la demararea efectivă a lucrărilor. Potrivit declaraţiilor făcute în urmă cu câteva zile de reprezentanţii CNAIR, în cel mai optimist scenariu, lucrările pe tronsonul Sibiu-Piteşti vor începe abia în a doua jumătate a anului 2020. Este vorba de capetele autostrăzii, loturile 1 și 5, care au fost scoase la licitație încă din iulie 2017 şi care aşteptau acordul de mediu pentru a intra în linie dreaptă. Pentru celelalte trei secţiuni, care implică lucrări şi pe teritoriul judeţului Vâlcea, autorităţile susţin că mai este nevoie de studii geotehnice suplimentare, în principal foraje ale solului.
Capetele autostrăzii vor fi gata abia în 2024
Reprezentanții CNAIR au declarat în repetate rânduri că nu au putut desemna un câștigător atâta timp cât a lipsit acordul de mediu, de care depindea obținerea autorizației de construire. Cum avizul de mediu a fost publicat, în perioada următoare ar trebui ca CNAIR să desemneze constructorii pentru cele două loturi de autostradă (secţiunea 1 şi 5), care însumează primii 50 km de autostrada. Însă, potrivit autorităţilor, lucrările nu vor începe prea curând. Urmează perioada contestaţiilor şi apoi încă un an pentru proiectare: „Din momentul în care se vor semna contractele, avem 12 luni proiectare şi 36 de luni de construcţie efectivă. În total putem vorbi de 4 ani”, spune Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. Pentru celelalte porţiuni s-au cerut studii suplimentare, din cauza traseului dificil. Întreaga autostradă va măsura 123 de kilometri.
Alunecările de teren dau bătăi de cap: 51 de zone cu potenţial de instabilitate
Autostrada care taie Carpaţii va fi un obiectiv turistic în sine, datorită peisajelor spectaculoase pe care le va oferi. Însă specialiştii atrag atenţia că autostrada va trece prin zone cu potenţial de instabilitate. Conform acordului de mediu, au fost identificate 51 de astfel de zone unde vor fi montate garduri din oţel ranforsat înalte de 3 metri. Peste două mii de muncitori vor construi autostrada care se anunţă cea mai frumoasă a României. Viitoarea şosea de mare viteză va trece prin nouă tuneluri. Cele mai lungi vor avea 1.5 kilometri şi respectiv 1,7 kilometri. Drumul dintre Sibiu şi Piteşti va oferi şi peisaje superbe care vor putea fi admirate din 8 spaţii de servicii.
3 miliarde de euro pentru cei 123 km de autostradă
Potrivit acordului de Mediu autostrada va consuma resurse uriaşe: 2 milioane metri cubi de beton, 1 milion tone oţel şi peste 2 milioane tone de ciment. Pentru construcția autostrăzii, e nevoie de demolarea a 77 de case, 55 de anexe gospodărești și 5 hale. Autostrada Sibiu-Pitești va traversa trei județe – Sibiu, Vâlcea și Argeș – și va avea o lungime de 123 km. Pentru realizarea proiectului, aceasta va fi divizată în cinci secțiuni: Sibiu-Boița, Boița-Cornetu, Cornetu-Tigveni, Tigveni-Curtea de Argeș și Curtea de Argeș-Pitești. Potrivit unui document al Ministerului Transporturilor, investiția în realizarea autostrăzii Sibiu-Pitești este estimată la 3,34 miliarde de euro.
Ramona BĂLTEANU