Daniel Paraschiv: „Frânceştiul, în anul şantierelor”
Daniel Paraschiv a reușit să fie apreciat de comunitate prin seriozitatea cu care tratează diversele probleme din localitate, dar mai ales prin modul în care privește modernizarea localității Frânceşti. Care este secretul acestei administrări eficiente, dar şi cu ce gânduri a pornit în noul an, din punct de vedere investiţional, aflăm în rândurile de mai jos.
Impact real: Ce aşteptări aveţi de la bugetul acestui an?
Daniel Paraschiv: Mutarea cheltuielilor sociale în curtea primăriilor va fi o mare problemă. Au crescut indemnizaţiile, au apărut anumite drepturi, de exemplu este acum și o norma de hrană, se acordă vechimea în muncă, toate acestea înseamnă bani. Aşteptările sunt mari de la acest buget, şi cred că toţi primarii sunt de aceeaşi părere. Dacă aceste cheltuieli cu asistenţa socială vor trebui suportate de primărie în totalitate presiunea va fi foarte mare: discutăm despre aproximativ 122 de persoane cu handicap, dintre care figurează în acte 75 de persoane. Din informaţiile pe care le-am solicitat şi le-am primit de la DGASPC, sunt 122 de persoane care, mare parte dintre aceste persoane, o să vină să îşi ceară drepturile la primărie.
Este important măcar să apără bugetul, abia apoi putem vorbi. Cert este că o parte dintre banii pe care o să-i primim din cotele defalcate din impozitul pe venit trebuie să îi dirijăm către investiţiile aflate în derulare. Avem cheltuieli neeligibile la investiţiile care se fac cu fonduri alocate prin PNDL-2, şi va trebui să dirijăm o parte din acești bani în această direcţie. Mai mult, vrem să mai demarăm încă o lucrare de asfaltare în satele Dezdrobiţi, Moşteni şi Surpatele, unde avem în plan să asfaltăm pe o lungime de doi kilometri.
Impact real: Care este secretul acestei administrări eficiente a fondurilor, și cu rezultate?
Daniel Paraschiv: Este importantă o mai bună gestionare a banilor. Fondurile care sunt astăzi în primărie au fost tot timpul, ceea ce face ca noi să avem destul de multe lucrări cu fonduri alocate din bugetul local, pe lângă celelalte proiecte atrase prin diverse programe guvernamentale. Am înţeles că se va deschide o nouă direcţie de finanţare, sub denumirea Fondul Suveran de Investiţii, pentru care am pregătit o lucrare de asfaltare pentru modernizarea drumurilor pe o lungime de opt kilometri şi, dacă vom reuşi să obţinem finanţare, vom rezolva mare parte dintre problemele drumurilor din localitatea Frânceşti. În proiect am prins câte un drum în toate satele, începând de la Genunei, Mănăileşti, Frânceşti, Coşani, Dezdrobiţi, Moşteni sau Surpatele.
Impact real: Cât de extinsă este rețeaua de apă din comună, și cât de folosită de locuitori este ea?
Daniel Paraschiv Avem reţea de apă parţial, în şapte sate, sistem de care beneficiază aproximativ 1500 de familii. În ceea ce priveşte înfiinţarea reţelei de canalizare, suntem prinşi cu acest proiect în masterplanul judeţului şi, după ultimele discuţii pe care le-am purtat, în cadrul ADI Apa Vâlcea, cu cei de la Apavil, sunt speranţe ca, în 2020, să înceapă lucrările. În proiect suntem prinşi cu extinderea reţelei de apă în satele Mănăileşti şi Genuneni şi cu rețea de canalizare. Dacă, până în 2020, acest proiect nu se va concretiza, vom identifica sursa de finanţare pentru a depune proiectele în vederea finanţării. Apavil este operator în localitatea Frânceşti înainte să înceapă lucrările de alimentare cu apă în cele şapte sate. Urmează să preia investiţia respectivă şi să monteze apometrele.
Problemele sunt însă cu ADI Salubrizare, şi subliniez asta fiindcă am participat la şedinţa de mediu care s-a ţinut la Târgu Jiu, iar la o parte dintre întrebările puse de primarii prezenţi, secretarului de stat şi reprezentantului Ministerului Mediului, prezenţi la şedinţă, nu au a ştiu ne să răspundă, dar au spus cu sinceritate că îi depăşeşte problema. Eu nu cunosc problema proiectului de realizare a sistemului de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Vâlcea, în comuna Roeşti, dar avem instituţii abilitate şi oameni competenţi care trebuie să găsească soluţii, nu noi, primarii. În curtea primăriilor se pasează problema, iar anul acesta vor expira contractele de colectare a gunoiului menajer, şi nu ştiu cum o vom rezolva. În caietul de sarcini primăria trebuie să îi menţioneze operatorului locul de depozitare al gunoiului, ceea ce consider că este o aberaţie. În ţară sunt 34 de gropi de gunoi autorizate, primăria trebuie să facă adresă la fiecare, prin care să solicite acceptarea depozitării gunoiului din localitate, dar nimeni nu ridică un deget să rezolve problema gunoiului menajer, toţi se ascund în spatele unor legi, nimeni nu indică o sursă de finanţare, iar comunitatea are de suferit.
Impact real: Cu ce gânduri aţi pornit în noul an, din punct de vedere investiţional?
Daniel Paraschiv: Avem în plan amenajarea centrului civic, dar asta cred că se va concretiza abia în celălalt mandat, dacă cetăţenii îmi vor mai acorda votul de încredere. Va fi o investiţie destul de mare care, cu siguranţă, va schimba în totalitate centrul localităţii. Toate lucrările pe care le-am reuşit s-au făcut împreună cu echipa, dar şi cu salariaţii din această primărie, care au înţeles că fără implicare nu rezolvăm problemele comunităţii. În primul rând ne-am promis nouă că vom face lucrări. Niciodată nu voi veni cu scuze în faţa oamenilor. Am făcut tot ce este omeneşte posibil şi s-au făcut eforturi mari, sunt puţini oameni care pot înţelege ce eforturi a trebuit să facem ca să demarăm la aceste lucrări de investiţii. Înainte de campania electorală ne-am propus ca, dacă reuşim să facem în fiecare an câte un kilometru de drum, va fi o mare realizare. Iată că am depăşit ce ne-a propus noi.
Impact real: Credeți că oamenii din localitate apreciază ceea ce ați realizat în ultimii ani?
Daniel Paraschiv: Am întâlnit cetăţeni care au plâns de fericire când, în sfârşit, au văzut că pot merge pe asfalt. Indiferent ce se va întâmpla, voi rămâne cu imaginea acestor oameni pentru totdeauna. Voi face tot ce îmi stă în putință să aduc comuna în rândul localităţilor dezvoltate. Avem în prezent foarte multe lucrări în comună, şi trebuie gestionate corect. Primul an, 2016, a fost o perioadă când s-a lucrat cu un buget făcut, când nu am putut realiza prea multe lucruri. Atunci am întocmit hârtiile pentru proiectul de asfaltare a celor şase kilometri de drum, lucrări care se derulează în prezent. A fost primul proiect pe care l-am realizat, când am venit la primărie. Tot în 2016 am scos la licitaţie lucrările pentru construirea sediului primăriei. În 2017 am făcut proiectul pentru asfaltul din satele Mănăileşti şi Genuneni, proiecte pe care le-am şi implementat tot în 2017, şi le-am finalizat. Tot atunci s-a realizat un proiect pentru asfaltarea din satul Coşani. În 2018 am făcut proiectul pentru asfaltarea câtorva ulițe în satul Frânceşti, proiect finalizat tot în 2018. În acest an vom face proiectarea pentru câteva drumuri în satele Dezdrobiţi, Surpatele, Moşteni, proiect pe care vrem să-l şi finalizăm anul acesta, şi proiectul pentru modernizarea Căminului Cultural din satul Genuneni, dar şi pentru construirea sălii de sport din satul Frânceşti, proiecte depuse la Compania Națională de Investiții, pentru care aşteptăm semnarea contactului. La toate aceste proiecte le pot adăuga şi pe cele finanţare cu bani guvernamentali: modernizarea şcolii şi a dispensarului.
Claudia Şchiopu