Cum gestionează primarul din Goleşti problema gunoiului din localitate

Dumitru Ropină vrea să-i determine pe locuitori să înveţe să separe gunoiul în tomberoane pentru gunoi umed şi pentru cel uscat. Primarul declară că administraţia locală nu va mai ridica gunoiul decât după ce acesta este separat pe categorii.

Primarul este conştient de faptul că întregul judeţ este vitregit prin faptul că în prezent nu există o groapă de gunoi care să fie autorizată pentru depozitarea gunoaielor. Comparativ cu municipiul, care deţine propria groapă de gunoi, la Feţeni, dar care nu primeşte gunoi de la celelalte unităţi administrative, în localităţile rurale s-a ajuns în situaţia ca firmele de salubrizare să ducă gunoiul în alte judeţe. Prin urmare, cetăţenii vor scoate mai mulţi bani din buzunar pentru a scăpa de gunoaiele din locuinţe: „S-au dat două variante de lucru: una ar fi să rămână cu contracte pe familii majorate, iar a doua variantă este de a se institui acea taxă specială pentru numărul de persoane, pentru cei care nu sunt de acord. Acest lucru trebuie să fie finalizat până la sfârşitul lunii iunie, deci cu data 1 iulie să se aplice noul sistem de colectare. În ceea ce priveşte colectarea selectivă, dacă acest lucru se va face, firmele care preiau ambalajele trebuie să plătească valoarea lor. Problema este complicată, fiind vorba de aplicabilitate, pentru că există Ordonanţa 74/2018. S-a stabilit un cost de 540,90 lei/ tonă fără TVA. Din punct de vedere practic această ordonanţă nu poate fi aplicată până la 1 iulie. În primul rând, noi, ca să facem sistemul de plată al deşeurilor prin instituirea unor taxe pe persoană fizică trebuie să luăm hotărâre de Consiliu Local, care să se aplice de la 1 iulie şi, până atunci, contravaloarea gunoiului colectat în luna iunie să fie plătit de primărie, ceea ce nu se poate, pentru că bani în buget nu există pentru acest capitol, fiindcă nu au fost prevăzuţi. Dacă această întrunire s-ar fi făcut în luna ianuarie exista această posibilitate. Până la sfârşitul lunii martie, 80% dintre contribuabili şi-au plătit impozitele şi taxele. Nu există posibilitatea fizică să te duci la cetăţeni şi să spui că, dacă nu fac contract, trebuie să institui o taxă de 15 lei/persoană. Astfel, cetăţenii vor ajunge să plătească sume destul de mari, deoarece trebuie sa plătească în primul rând impozitul pentru ce au în proprietate, de aproximativ 120 de lei pe an, şi vine acum primăria, care spune că, pentru anul acesta trebuie să mai plătească 600 de lei. În situaţia aceasta, oamenii nu vor înţelege. Singura variantă care se poate aplica este să mărim numărul de contracte, să menţinem preţul pe care l-am stabilit în luna decembrie şi să mergem cu un control riguros din partea primăriei pe teren, să-i determinăm pe locuitori să înveţe să separe gunoiul în tomberoane pentru gunoi umed şi pentru cel uscat. Altă metodă, pentru anul curent, nu există”, afirmă primarul Dumitru Ropină.

Claudia Şchiopu

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *