Impact Real

Un ziar aproape de oameni
Pandemia: un impuls sau un obstacol pentru dezvoltarea educației?

Știm cu toții cât de importantă este educația, mai ales în România, unde încă se lucrează de foarte mult timp la aceasta și parcă nu se întâmplă nimic. Pandemia ne-a oferit o cu totul altă perspectivă în acest sens și poate putem învăța din această experiență. De exemplu, digitalizarea sistemului de învățământ cu siguranță nu s-ar fi întâmplat într-un ritm atât de alert cum s-a întâmplat în ultimul an.

Acum că elevii s-au întors la școală în județul Vâlcea, putem observa un caz de “before and after” în acest sens. Putem observa cum metoda de predare s-a schimbat, cum interacțiunea a lipsit și se observă mai ales la elevi și cum toți actorii din sistemul de învățământ s-au adaptat la o nouă situație ieșită din comun.

Cum a făcut față județul Vâlcea reîntoarcerii elevilor la școală?

În privința acestui lucru, toate școlile au fost dotate cu materialele care asigură prevenirea virusului COVID-19, fie că vorbim de mediul rural sau urban. 

Din punctul meu de vedere, școlile au fost pregătite pentru reîntoarcerea copiilor la școală pentru că am început anul școlar cu prezența fizică a elevilor, drept pentru care toate școlile din județ au fost pregătite. Am avut circuitele formate, am avut dezinfecția făcută în toate școlile, au avut materiale sanitare și mai mult decât atât în luna noiembrie chiar Inspectoratul Școlar a distribuit în școli 1.300.000 de măști și dezinfectanți, deci din punctul meu de vedere școlile au fost pregătite să-și primească elevii. Vorbesc de toate cele 405 unități școlare din județ. Din păcate, depindem de rata de infectare la nivel județean și nu toate școlile au putut să-și primească toți elevii. Sunt destul de multe școli, și mă refer în general la cele din municipiu, unde doar o parte din elevi au venit la școală: cei de la grădiniță, elevii din clasele 0-4, clasa a 8-a și clasa a 12-a, inclusiv anii terminali de școală profesională și postliceală. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Chiar dacă elevii s-au întors la școală, nu putea să nu existe apariția unor noi cazuri care au declanșat întoarcerea acestora acasă.

Sunt la ora aceasta 7 clase din județ care au fost închise pe motiv că au apărut unul sau două cazuri în clasă. Conform ordinului Ministerului Educației și Ministerului Sănătății, în momentul în care apare un caz într-o grupă de preșcolari sau într-o clasă de ciclu primar, se închide clasa respectivă, adică vor trece în mediul online. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Ce îi lipsește situației școlare în prezent din Vâlcea?

Din perspectiva pandemiei, interacțiunea și normalitatea din orele de clasă lipsește amarnic și se observă foarte mult acest lucru.

Normalitatea. Ne lipsește tuturor normalitatea, ne lipsește interacțiunea, cu toții simțim nevoia să revenim la ceea ce se întâmpla acum un an de zile. Ne dorim să facem educație fizică așa cum făceam acum un an de zile, să folosim calculatoarele fără să fie acoperite de o folie de plastic și să nu mai avem acele separatoare între noi. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Lăsând la o parte pandemia, situația din școli nu este atât de bună. Dotările și condițiile așteptate anului 2021 lipsesc, însă pe alocuri găsim și cazuri în care situația este mai bună decât ne-am aștepta, unele fiind chiar în mediul rural. Totuși, n-ar trebui să privim situațiile bune ca pe cele ieșite din comun, ar trebuit ca acestea să fie cele care se regăsesc cel mai mult.

Revenind la chestiuni concrete, ne lipsesc multe. Încă mai este nevoie de dotare în școli, însă din păcate banii sunt insuficienți, administrațiile locale încearcă pe cât posibil să doteze școlile. S-au făcut eforturi și prin proiecte europene pentru dotarea școlilor, chiar noi avem acum în derulare prin care vom dota școlile cu table inteligente, cu laptopuri, camere și așa mai departe. Într-adevăr, pe partea de dotare încă mai sunt școli care mai au nevoie.

Sunt și școli care au reușit să se doteze la standarde europene. Am rămas extrem de încântată de modul în care arată școala de la Ionești. Acesta este un efort al edililor, al consiliului local, dar și al managementului din școala respectivă. Sunt destul de multe școli care arată bine și se vede efortul primarului din localitatea respectivă în dotarea lor. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Care este implicarea Consiliului Județean Vâlcea în educație? Dar a primăriei?

Din păcate, implicarea acestor instituții este vizibilă cât să fie vizibilă. Nu ne putem lăuda cu o educație de performanță a județului atâta timp cât managementul este de o performanță slabă, realizată doar să dea bine.

Consiliul Județean are în responsabilitate doar învățământul special. Aici lucrurile stau destul de bine, acolo sunt copii în general cu nevoi speciale. Desigur că este loc de mai bine, desigur că au nevoie de spații mai multe și aici cred că ar trebui să intervină mai mult și să facă mai mult pentru acești copii, însă una peste alta suntem într-o situația de pandemie în care toate fondurile, cel puțin în ultimul an, s-au axat pe tot ce înseamnă asigurarea condițiilor de acum. Dacă ar fi să se implice sau o prioritizare a demersurilor Consiliului Județean Vâlcea în ceea ce privește învățământul special, eu aici îl văd: asigurarea unor spații inclusiv în Râmnicu Vâlcea, pentru copiii care ar trebui să meargă să învețe la C.S.I. Băbeni. Transportul ar trebui asigurat, mai este loc de investiții în învățământul special.

Și la primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea există loc de mai bine. S-au făcut eforturi în asigurarea condițiilor pentru elevi în această perioadă, dar cred că o mai mare implicare a primăriei Râmnicului și tot ceea ce înseamnă dotarea școlilor este binevenită. Sunt multe școli în oraș, eu știu că efortul bugetar este mai mare decât într-o altă localitate, dar în același timp eu consider că investiția în educație este o investiție pe termen lung. Nu dau exemplu la acesta că municipiul Cluj Napoca, de exemplu, a investit 20% din bugetul primăriei Consiliului Local pentru educație. Înțeleg, pe de altă parte că este centru universitar, poate n-ar trebui să ne comparăm ar spune unii, însă eu cred că ar trebui. Investind în educație câțiva ani de zile mai mult, rezultatele vin după. Oamenii au început să meargă la Cluj, oamenii nu pleacă din Cluj. La Vâlcea e invers. Asta s-a făcut prin investiții susținute în educație. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Care sunt cele mai mari probleme ale sistemului educațional din județ?

Se pare că nici nu știm să numim problemele din educație din județul nostru deoarece sunt atât de multe. Probabil ar fi mai eficient să se înceapă rezolvarea lor pe rând decât să se analizeze care sunt, de fapt, absolut toate problemele.

Problemele legate de educație sunt multe, dar să știți că noi, cel puțin în ultimul an, am încercat să ne axăm mai mult pe problemele actuale și urgente. Faptul că trecem printr-o perioadă foarte grea, pandemia ne-a dat toate planurile peste cap, încercăm cât de cât să creăm un flux normal. Încercăm să aducem elevii la tot felul de acțiuni, dar ele se desfășoară online și nu este același lucru. Problemele învățământului sunt multe, cum ar fi examenele naționale, unde elevii trebuie să se pregătească și se pregătesc în condiții atipice, se schimbă programele, avem un plan de școlalizare pentru clasa a 9-a dar avem cu 13 clase mai puțin anul acesta pentru că este un gol în ceea ce privește numărul de elevi în acest an. În permanență, de la săptămână la săptămână se pot schimba scenariile și astăzi elevii sunt la școală și apoi mâine trebuie să intre în online. Acest lucru cere o capacitate pentru adaptare a elevilor, dar și a cadrelor didactice sau a managerilor de școli. Sunt destul de multe probleme acum, nici n-aș ști care este cea mai acută. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Cum va fi anul 2021 în materie de dezvoltare a sistemului de învățământ?

Cu toții așteptăm să se termine pandemia, probabil acesta ar fi cel mai important lucru în momentul acesta, deoarece aceasta blochează cu totul avansarea în educație a performanțelor elevilor, dar și îngreunează modul de predare al profesorilor.

Anul acesta, în primul rând, să ieșim din pandemie. Sperăm să revenim la normalitate și apoi să creăm un parcurs obișnuit elevilor așa cum își doresc și ei. Mai mult decât atât nu vă pot spune, pentru că nu ne putem face planuri pe termen lung. Plan pe termen lung înseamnă să ai predictibilitate, și la ora aceasta nu putem avea acest lucru. Totul ține de pandemie și cum evoluează rata infectărilor.

Poate dacă a adus ceva benefic această pandemie, a adus digitalizarea învățământului. Vrând, nevrând, târâș, cu sincope, am făcut un lucru pe care ni-l doream de mult să-l facem. Am format foarte mulți profesori: 1000 de profesori formați de clasa corpului didactic pentru învățare online. Este un record, nu s-a făcut niciodată lucrul acesta și dacă am fi vrut să-l facem înainte probabil nici nu-i găseam utilitatea rapidă și nici colegii probabil n-ar fi fost atât de receptivi cum au fost în perioada aceasta. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Câți directori de școală au fost schimbați în județ de când este Mihaela Andreianu în funcția de Inspector General Școlar?

Acesta este un subiect destul de controversat și în prezent, dar nu mai controversat de când au fost înlocuiți câțiva directori de școală din județ. Au fost realizate schimbări interesante și poate un pic date de gol, dacă privim din perspectiva politică. Este normal ca unele idei de înlocuiri să fie privite din perspectiva politică, dar procesul de schimbare se presupune a fi transparent.

A fost un an puțin atipic și din punctul acesta de vedere, de când sunt la inspectorat pentru că o parte din directori au fost, prin detașare, în interesul învățământului. Asta înseamnă că le-au expirat contractul în 31 august 2020. Le-am reînnoit unora, alții au fost schimbați în vară la începutul anului școlar. Spun că este atipic pentru că în ianuarie 2021 le-au expirat mandatele unor colegi manageri care avuseseră concurs de management în urmă cu 4 ani de zile și le-a expirat la jumătatea anului școlar, lucru care nu se întâmplă de obicei deoarece noi avem structura anului școlar de la 1 septembrie până la 31 august.

Mi se pare impropriu spus că au fost schimbați, doar le-au expirat contractul de management și atunci a venit altcineva sau a fost reconfirmată tot persoana respectivă. Să știți că n-am nicio emoție din acest punct de vedere deoarece, și aici pot confirma chiar și sindicatele, am avut o procedură transparentă de selecție. Dincolo de tot ceea ce se speculează probabil în spațiul public, eu n-am emoții din acest punct de vedere deoarece am avut o procedură de selecție, am avut un interviu, am avut dosare depuse, putea să-și depună oricine. O parte din directorii cărora le-au expirat mandatul nici măcar n-au mai depus, deci nu pot spune în cazul lor că i-a schimbat cineva. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Cum va fi bugetul de anul acesta?

Fără un buget substanțial, nu se pot face mari lucruri.

Nu cred că bugetul de anul acesta va fi mai mic pentru că ministrul a anunțat că se va recalcula costul standard, care va fi mai mare decât anul viitor, dar n-aș vrea să fac speculații, aș vrea să așteptăm ca bugetul să fie mai mare. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Care este numărul total de angajați din sistemul de învățământ din Vâlcea la ora actuală? Sunt și profesori care au rămas fără catedră din pricina pandemiei?

Personalul total angajat este undeva la 4.700. Aici vorbim de personal didactic, personal auxiliar și nedidactic. Nu cred că au rămas cadre didactice fără catedră în urma pandemiei, ci pentru că fie au fost restrângeri și n-au mai găsit un loc, fie au susținut examenul de titularizare și n-au mai găsit un post anul acesta. Eu cred că lucrurile s-au rezolvat pe parcurs pentru că au ieșit o parte dintre colegi la pensie și au putut să intre pe parcursul anului școlar și ceilalți care rămăseseră fără catedră. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Este posibil să fi scăzut nivelul de pregătire al elevilor datorită școlii online?

Cu siguranță acest lucru se poate observa la elevii cei mici. Copiii din clasele 0-4 cu siguranță nu vor învăța mare lucru în fața unui ecran. Nu poți învăța un copil să scrie de pe tabletă, oricât de bun profesor ai fi. Totuși, sunt și avantaje în școala online, dar întrebarea importantă este: Care sunt mai multe, avantajele sau dezavantajele?

Eu cred că am încercat să menținem un nivel optim în ceea ce privește predarea și învățarea și în perioada pandemiei. Faptul că nu toți elevii au avut acces egal la resurse este un adevăr pe care nu trebuie să-l ascundem. Nu doar România s-a confruntat cu lucrul acesta, ci toate țările și nu înțeleg de ce ar trebui să ascundem un astfel de adevăr. Faptul că unii elevi nu erau obișnuiți învățarea online sau unele cadre didactice nu s-au adaptat foarte ușor la sistemul de învățare online. Într-adevăr, a dus puțin, din punctul meu de vedere, la căderea nivelului față de anii anteriori, dar nu în toate cazurile și nu vreau să generalizez. Există și elevi care își doresc să învețe online pentru faptul că stau acasă, pentru că învățarea online îi provoacă mai mult, pentru că le permite să facă și altfel de lecții: poți să le prezinți filmulețe, poți să le predai scris. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Ce procent dintre elevii vâlceni nu au putut participa la școala online în ultimul an datorită faptului că nu au avut acces la internet sau la tehnologie?

A fost o cerere foarte mare de tablete și de laptopuri, din păcate am văzut că s-au și scumpit foarte mult pentru că cererea a fost foarte mare. Există un procent de elevi care n-au avut acces la învățarea online, însă nu știu să vă spun exact acum. Eu apreciez așa cum ne-au fost nouă transmise datele din școli, dar sunt doar niște date statistice. Probabil undeva la 10% dintre elevi n-au avut acces, într-adevăr, dar s-au făcut și acolo eforturi. ” ne-a declarat Inspectorul General Școlar, Mihaela Andreianu.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *