Isteria de pe Facebook a „MOL-ipsit” și Vâlcea

Ar fi fost aproape imposibil să se întâmple vreun „trend” sau vreo idee tipic românească prin țară și să nu treacă și prin Vâlcea. Orice s-ar întâmpla, fie că vorbim de idei politice, zvonuri, schimbare de comportament la nivel financiar, adoptare de noi obiceiuri sau „învârteli”, prin acest județ oltenesc trec toate cam prima oară, până să ajungă și în celelalte județe vecine.
Se mai liniștiseră apele prin zonă, atât prin orașe cât și prin mediul rural, în mare parte din pricina anunțului președintelui Iohannis, cu privire la renunțarea anumitor restricții pandemice. Cel mai important dintre acestea este renunțarea la mască, un obiect foarte deranjant pentru mulți români. Pentru mulți, această descotorosire a măștii, a însemnat o gură de aer plină de libertate și bucurie, parcă simțind spiritul civic din interiorul lor și crezând că au scăpat și de asta cu bine.
Printre apele liniștite, unele dintre aceste valuri mai fuseseră provocate de bunătatea anumitor oameni care au acceptat să ajute refugiați chiar în casele acestora, oferindu-le pentru o perioadă de timp un loc cald de poposit. Aici s-au implicat și unii primari din comune, care și-au pus și propria casă la dispoziție pentru a ajuta ucrainenii fără adăpost. Asociațiile non-guvernamentale au fost mai active ca niciodată, fiind coordonate de Crucea Roșie Vâlcea.
„Ciclonul” a lovit la benzinării
Cum spun cei care cred în destin: totul are un scop. De data aceasta, această acțiune a avut un scop foarte bine plasat. Ba chiar este o acțiune care s-a mai întâmplat în istorie, însă cel mai probabil Ministerul Educației a pierdut de mult lupta cu actualizarea manualelor de istorie la cele mai importante evenimente românești și a ales să lase personajele aproape fictive, ca din filmele de Nicolaescu, să intre și în 2022 în creierul tinerilor. Aici vorbim de tinerii care apreciază întrutotul naționalismul și civismul în o formă extremă, dar și naivă, mai ales pe rețelele de socializare.
Ciclonul sau furtuna se referă de data aceasta la haosul provocat de lanțul de benzinării MOL, care a început mișcarea de creștere a prețurilor la combustibil. Parcă ar fi extrasă mișcarea dintr-un scenariu: se începe cu distribuirea mesajelor pe rețelele de socializare cum că ar crește prețul combustibilului și apoi n-ar mai trebui să facă nimeni nimic și să stea pe spate, observând haosul provocat. Evident, ajută și faptul că s-a distribuit această acțiune în România, unde mulți dintre concetățeni sunt pur și simplu dedicați informației de pe Facebook, indiferent dacă este aceasta pozitivă, negativă sau chiar „fake”.
Așadar, „peștele” a mușcat din plin și se apropie ușor spre barca pescarului. Ba chiar, „peștele” și-a scos singur cârligul, a salutat respectuos pescarul că i-a distribuit o informație așa valoroasă și s-a aruncat direct în minciog. Cam așa s-au comportat românii zilele astea, au crezut ce au vrut să creadă. Evident, și celelalte lanțuri de combustibil au profitat de pe urma „bancului de pești” și au crescut prețurile în seara respectivă.
Ziariștii de la publicația În Linie Dreaptă au caracterizat situația ca „o acțiune de război hibrid la adresa statului român”: „Ne întrebăm cu toții dacă nebunia cu creșterea prețului la carburanți și implicit isteria de astăzi a fost una generată de o greșeală a unui actor din piață sau a fost un act voluntar cu un scop politic precis. Nu avem niciun fel de date, ce voi scrie e doar o supoziție, însă acțiunea de astăzi a MOL ar putea fi considerată o acțiune de război hibrid la adresa statului român. Prin această mișcare, compania maghiară a produs isterie în societate.” a declarat publicistul și consultantul politic, George Rîpă.
Se cunoaște deja foarte bine comportamentul președintelui Viktor Orbán, care a impus restricții la graniță încă de la începutul războiului pentru refugiații ucraineni. Se presupune în presa internațională că acțiunile acestuia denotă „comportament pro-rus”. Această acțiune începută de lanțul MOL ar putea avea legături directe cu președintele Ungariei.
Isteria provocată este, evident, doar o isterie. Prețurile s-au întors următoarea zi la 8 lei la majoritatea benzinăriilor. Decizia de a mări prețul la combustibil nu a avut niciun sens din punct de vedere economic deoarece se anunțase deja, de către Emiratele Arabe Unite și Irak, că prețul petrolului a scăzut cu 17%. Ba chiar au sporit productivitatea în domeniu, ca să încerce să compenseze pe piață în această perioadă de criză. S-a estimat, atât de către companii cât și de autoritățile din România, că prețul nu va urca în următoarele luni la combustibil, chiar ar trebui să ne așteptăm la o scădere. S-a anunțat deja că autoritățile din România vor impune sancțiuni pentru benzinăriile care au preluat acest comportament.