ISJ Vâlcea a publicat fișa de evaluare pentru școlile care aplică pentru programul „Masă sănătoasă”

Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a publicat procedura operațională pentru programul „Masă sănătoasă”, care include Fișa de (auto)evaluare pentru școlile care vor să aplice și calendarul de selecție a școlilor.

Conform unui articol edupedu.ro, 20 de puncte se acordă pentru ponderea crescută a elevilor din categorii defavorizate.

  • Programul „Masă sănătoasă”, care ar fi trebuit să înceapă pe 1 ianuarie, a fost aprobat de Guvern cu întârziere, pe 11 ianuarie și criteriile de selecție au fost publicate în Monitorul Oficial pe 18 ianuarie. Abandonul școlar, numărul crescut de burse sociale și rezultatele slabe de la examenele naționale se numără printre criteriile generale de selecție.
  • Cele 450 de școli, aprobate prin H.G. nr. 999/2023, sunt incluse, de drept, în Programul național “Masă sănătoasă”, pentru anul 2024.

Programul național „Masă sănătoasă” (PNMS) se desfăşoară pe perioada cursurilor şcolare din anul 2024 pentru beneficiarii direcți din învăţământul preuniversitar. Evaluarea școlilor în vederea selecției pentru includerea în PNMS se face de către inspectoratele şcolare județene.

Se precizează în procedură că în vederea includerii în Programul național „Masă sănătoasă” pentru anul 2024, pentru a realiza o selecție complexă şi nediscriminatorie a unităților de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică care au nevoie accentuată de sprijin, Inspectoratul Școlar Judeţean Vâlcea aplică criterii de selecție generale ce vizează creșterea incluziunii și a rezultatelor şcolare și diminuarea abandonului școlar în unitățile de învăţământ preuniversitar din mediile dezavantajate geografic, economic sau social.

Conform edupedu.ro, inspectoratele școlare pot stabili și criterii de selecție specifice

În ordin se arată că, în baza criteriilor generale și a subcriteriilor prevăzute mai sus, inspectoratul școlar poate stabili criterii de selecție specifice, în baza unei proceduri proprii. Prin procedura proprie, inspectoratul școlar stabilește și punctajul care se acordă pentru fiecare criteriu/subcriteriu, pe niveluri de învățământ, în funcție de particularitățile locale.

Potrivit sursei citate, în stabilirea criteriilor de selecție specifice inspectoratul școlar poate utiliza și următoarele criterii:

  • rata scăzută de preșcolari cu vârsta de 6 ani care au frecventat grupa mare — nivel preșcolar și nu se regăsesc înscriși în învățământul primar în anul școlar următor;
  • rata scăzută de elevi care au frecventat clasa a IV-a și nu se regăsesc înscriși în clasa a V-a în anul școlar următor;
  • rată scăzută de absolvire a clasei a VIII-a de către elevi;
  • rata scăzută de participare a elevilor la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a;
  • rata scăzută de absolvire a clasei a XII-a/a XIII-a de către elevi;
  • rata scăzută de participare a elevilor la examenul național de bacalaureat;

Criteriile generale de selecție a școlilor pentru programul Masă sănătoasă sunt următoarele, potrivit ordinului nr 3.070 din 15 ianuarie 2024:

Art. 3. — (1) Criteriile de selecție generale pentru includerea în PNMS a unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică sunt:

a) principalele niveluri de învățământ cuprinse în oferta educațională a unității de învățământ sunt nivelul primar și nivelul gimnazial, în anul școlar în curs;

b) ponderea crescută a elevilor din categorii defavorizate: preșcolari/elevi cu cerințe educaționale speciale, preșcolari/elevi aflați în sistemul de protecție specială, preșcolari/elevi de etnie romă, preșcolari/elevi cu părinți plecați la muncă în străinătate, raportată la anul școlar în curs;

c) participarea școlară și calitatea educației, analizate în baza următoarelor subcriterii:

  • (i) participarea școlară, raportată la anul școlar anterior celui în care se face selecția, analizată în funcție de nivelul de învățământ, astfel:
    • pentru nivelul de învățământ preșcolar: rată scăzută de participare a preșcolarilor cu vârste între 4 și 6 ani la programul zilnic de activități — sub 50% prezență lunară;
    • pentru nivelul de învățământ primar: rată crescută de abandon școlar calculată, pe cohortă, ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la debutul școlarității în clasa pregătitoare și cel al elevilor care au finalizat învățământul primar în anul școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la debutul școlarității;
    • pentru nivelul de învățământ gimnazial: rată crescută de abandon școlar calculată, pe cohortă, ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la debutul învățământului gimnazial în clasa a V-a și cel al elevilor care au finalizat învățământul gimnazial în anul școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la debutul învățământului gimnazial;
    • pentru nivelul de învățământ liceal: rată crescută de abandon școlar calculată, pe cohortă, ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la debutul învățământului liceal în clasa a IX-a și cel al elevilor care au finalizat învățământul liceal în anul școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la debutul învățământului liceal;
  • (ii) calitatea educației apreciată prin rezultatele școlare obținute de preșcolari/elevi, în funcție de nivelul de învățământ, obținute în anul școlar anterior celui în care se face selecția, astfel:
    • pentru nivelul de învățământ preșcolar: procent crescut de preșcolari din grupa mare, cu vârsta de 5—6 ani, care au mai mult de 50% dintre comportamentele menționate în Fișa pentru aprecierea progresului individual al copilului înainte de intrarea în învățământul primar cu mențiunea Necesită sprijin;
    • pentru nivelul de învățământ primar: procent crescut de elevi în clasa a IV-a cu rezultate sub media națională la evaluarea națională la finalul clasei a IV-a;
    • pentru nivelul de învățământ gimnazial: procent crescut de elevi care au obținut note sub 5 la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a;
    • pentru nivelul de învățământ liceal: procent crescut de elevi care au obținut note sub 6 la examenul național de bacalaureat;
  • (iii) calitatea educației apreciată prin procentul crescut de cadre didactice necalificate din numărul total de cadre didactice, raportat la anul școlar în curs;

d) dispunerea geografică izolată a unității de învățământ greu accesibile din cauza condițiilor de mediu — deltă, munte, câmpie, zonă depopulată, raportată la anul școlar în curs;

e) nivelul de marginalizare socioeconomică a localității, potrivit clasificării Băncii Mondiale în studiile „Atlasul Zonelor Rurale Marginalizate și al Dezvoltării Umane Locale din România” și „Atlasul Zonelor Urbane Marginalizate din România”;

f) numărul crescut de burse sociale în unitatea de învățământ, respectiv numărul crescut de preșcolari beneficiari ai prevederilor Legii privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate nr. 248/2015, republicată, raportat la anul școlar în curs.”

Document Fișă de (auto)evaluare pentru școlile care aplică pentru programul „Masă sănătoasă”, publicată de ISJ Vâlcea:

Mai multe detalii despre programul „Masă sănătoasă”

La nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar, se instituie Programul Național „Masă sănătoasă” (PNMS), începând cu 1 ianuarie 2024, care constă într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, conform proiectului de Hotărâre de Guvern privind PNMS, pus în consultare publică de Ministerul Educației.

  • Cele 450 școli care beneficiază de masă caldă, aprobate prin H.G. nr. 999/2023, sunt incluse automat în Programul Național „Masă sănătoasă”, începând cu 1 ianuarie 2024, pentru a se asigura continuitatea intervenției, conform proiectului.

Acest program a fost anunțat de ministrul Educației, Ligia Deca, la începerea anului școlar 2023-2024: „Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală.

Prevederea există în Legea învățământului preuniversitar, Art. 77: „Începând cu anul școlar 2023-2024, la nivelul sistemului național de învățământ se derulează Programul național „Masă sănătoasă”, PNMS, pentru cel puțin 1.000.000 de beneficiari direcți, în scopul sprijinirii participării la educație a tuturor copiilor.

 

Imaginea reprezentativă a fost preluată de pe site-ul europafm.ro. (Sursă)

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *