Lista principalelor modificări fiscale care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2025

Potrivit Ministerului Finanțelor, anul 2025 a venit cu o serie de modificări fiscale care vizează firmele și alți contribuabili din România: impozitul pe microîntreprinderi, eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din IT, construcții, agricultură, procesarea de alimente, noutăți la e-Factura, e-TVA, e-Transport, creșterea impozitului pe dividende și altele, care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2025. Unele dintre aceste modificări fiscale au fost introduse prin Ordonanța de urgență nr. 156/2024, altele prin Ordonanța de urgență nr. 138/2024. De la 1 ianuarie 2025, e-Factura devine obligatorie în relația B2C (business-to-consumer/în relația cu persoanele fizice). Iată ce schimbări apar în acest sens: transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională (se reglementează cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice să fie opțională); limitarea operațiunilor obligatorii (obligația utilizării sistemului RO e-Factura va fi restrânsă doar la operațiunile pentru care locul livrării sau prestării din punct de vedere al TVA este în România); eliminarea excepțiilor pentru facturile simplificate (sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscal); coduri CPV pe facturile pentru achiziții publice (facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui să includă codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice); se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025. Amintim, totodată, că apare o noutate pentru firmele care sunt obligate să folosească aparate de marcat electronice fiscale. Acestea nu vor mai trebui să emită bon fiscal atunci când clienții plătesc cu cardul bancar.
Precizări privind sistemul național RO e-TVA
În ceea ce privește sistemul național RO e-TVA, se amână până la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin „Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații. OUG nr. 138/2024 clarifică evidențierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură (CNI). În ceea ce privește e-Transport, se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025. Din 2025 sunt multe schimbări în Legea contabilității. Astfel, pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate, lunar se întocmește balanța de verificare. Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare. Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora. Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale. De asemenea, începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
Reguli noi privind calculul și declararea impozitului pe chirii
De la 1 ianuarie 2025, firmele mici vor trebui să depună Declarația informativă D406 (SAF-T), care cuprinde informații din evidența contabilă și fiscală. Ele vor beneficia de o perioadă de grație, astfel: 6 (șase) luni pentru prima raportare, respectiv 5 (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (două) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T; 3 (trei) luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T. S-au reglementat regulile privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract. În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit. S-au instituit dispoziții tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv. Măsura are în vedere necesitatea aplicării unitare a regimului fiscal în această situație. Reglementarea/clarificarea impozitării veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor dreptului de proprietate. S-a reglementat modalitatea de declarare și stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, ulterior autentificării actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizică beneficiară a veniturilor sau plătitorul de venit, în situația în care veniturile sunt plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, să calculeze și să declare impozitul pe venit datorat, sens în care se stabilesc regulile necesare calculului, declarării și plății.
A crescut impozitul dividendele distribuite după data de 1 ianuarie 2025
Tot de la 1 ianuarie 2025, se majorează cota de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2025. Crește impozitul pe dividende, de la 8% la 10%, și pentru dividendele distribuite/plătite persoanelor nerezidente, pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/plătite persoanelor rezidente. Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, începând cu anul fiscal 2025, se prevede: reducerea plafonului de venituri realizate de către o persoană juridică română, de la 500.000 euro la 250.000 euro, inclusiv pe parcursul anului fiscal, iar începând cu 1 ianuarie 2026 la 100.000 euro (astfel, mai multe firme vor trece de la impozitul pe venitul microîntreprinderii 3% pe venit la impozit pe profit 16%); eliminarea condiției de realizare a veniturilor din consultanță și management, în proporție de 80%, utilizată pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor. Se actualizează codurile CAEN pentru care impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este de 3%, dar și verificarea condiției de aplicare a sistemului de impunere o singură dată, începând cu anul 2024, de către contribuabilii din HoReCa. Pentru anul fiscal 2025, respectiv 2026 se clarifică modul de verificare a condiției legate de plafonul propus de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru venituri realizate de microîntreprinderi precum și modul în care se verifică nivelul veniturilor din consultanță și management în vederea încadrării ca microîntreprindere. Angajații din IT, construcții, agricultură și sectorul alimentar nu vor mai beneficia de facilitățile fiscale la salarii de la 1 ianuarie 2025. Astfel, OUG trenuleț elimină facilitățile fiscale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, ca urmare a desfășurării activității de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele construcții, agricol și industria alimentară în condiţiile stabilite prin Codul fiscal, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025. Reamintim că facilitățile fiscale acordate angajaților din sectoarele IT, constructii și agro-alimentar au tot fost reduse de-a lungul timpului. Revine impozitul pe construcții speciale. În trecut, au fost afectați și fermierii care dețin silozuri. OUG trenuleț a reinstituit impozitul pe construcții, datorat de persoanele juridice române (cu excepţia instituţiilor publice, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiilor, fundaţiilor şi a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare şi funcţionare), persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România, precum și de persoanele juridice cu sediul social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene. Construcțiile sunt cele prevăzute de grupa 1 din catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe. Impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv în situația în care sunt închiriate, luate în administrare/ concesiune sau în folosinţă. Impozitul se plătește în două rate egale, până la datele de 25 mai inclusiv şi 25 septembrie inclusiv.
Actualizare la cererea pe care proprietarii vor trebui să o depună la ANAF
Pentru contractele de închiriere încheiate începând cu 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, trebuie să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți, prevede o OUG publicată în Monitorul Oficial în luna noiembrie 2024. Este vorba despre OUG 128/2024, potrivit căreia cei care obțin venituri din chirii, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal. Astfel, ANAF propune, printr-un proiect de ordin, modelul cererii de înregistrare a contractelor de locațiune pe care contribuabilii vor trebui să-l depună. Aceasta se depune direct sau prin împuternicit, la registratura ANAF, prin poştă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, la termenele stabilite de legislaţia în vigoare. Va trebui completată de: persoanele fizice care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor și care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii; locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract, sau în lipsa acestora, prin lege. Prin OUG 128/2024 s-au introdus schimbări la Declarația Unică privind taxarea veniturilor personelor fizice cu activități independente, chirii, PFA și alte astfel de câștiguri extrasalariale. De asemenea, ordonanța prevede eliminarea obligației depunerii declarației pentru declararea venitului estimat. În ceea ce privește persoanele care au venituri din investiții, se plătește CASS plafonat la 6, 12 și 24 de salarii minime în 2026, pentru veniturile anului 2025. În ceea ce privește veniturile anului 2024, salariul minim luat în calcul pentru plata CAS și CASS este de 3.300 lei. În situaţia în care, în cursul anului 2024, persoanele fizice realizează venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulţi plătitori de venituri şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară (198.000 lei), acestea au obligaţia recalculării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea declaraţiei unice – Capitolul I până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor (25 mai 2025). Pentru diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit.