Investiție comună a CET Govora, Chimcomplex și Ciech Soda România pentru o centrală termică pe gaz de 100 de milioane de euro

Planul de reorganizare a CET Govora va fi modificat din nou, în mod radical, după ce alunecarea de teren din primăvara anului trecut, care a dus la prăbușirea unui excavator la cariera minieră Alunu a redus cu peste 50% producția de cărbune a companiei, respectiv cu 600.000 de tone pe an, cu efectul nerealizării unei producții de energie în valoare de circa 60 de milioane de lei anual și a dus la rezilierea contractului de furnizare de abur cu unul dintre principalii clienți, producătorul polonez de sodă SC Ciech Soda România SA, care nu a acceptat majorarea de preț propusă de CET Govora în urma creșterii costurilor cu materia primă. Pe lângă SC Ciech Soda România SA, CET Govora, aflată în insolvență din 2016, alimentează cu energie sucursala Vâlcea a Chimcomplex, precum și sistemul centralizat de încălzire din Râmnicu Vâlcea, Băile Olănești și Călimănești. Incidentul de la cariera Alunu a survenit după ce planul de reorganizare al CET Govora fusese deja dat peste cap de scumpirea masivă, cu circa 170%, a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră a căror achiziție este obligatorie potrivit legislației de mediu a UE, față de situația din momentul aprobării primei variante a planului, respectiv de la 9,1 euro la 24 de euro/certificat CO2. Între 2017 și 2019, prețul certificatelor a crescut de aproape 6 ori, de la 5 la 28 de euro. În plus, conformarea la cerințele legislației de mediu pentru continuarea producției de energie pe bază de cărbune ar necesita investiții de circa 50 de milioane de euro și nu ar duce la eficientizarea activității, ci doar la creșterea costurilor de operare. Pe lângă asta, autoritățile locale din Vâlcea au refuzat solicitarea CET Govora de a majora prețul încălzirii centralizate de la 227,84 la 247,10 lei/gigacalorie, plus TVA. „Astfel, producția de energie termică pe bază de cărbune nu mai este sustenabilă pe termen mediu și lung, fiind necesară înlocuirea urgentă a actualelor instalații cu o nouă centrală de cogenerare de înaltă eficiență, pe gaze naturale”, se arată în proiectul de modificare a planului de reorganizare a CET Govora, care va fi supus votului creditorilor în ultima parte a lunii în curs.

CET Govora va transfera active de 39 de milioane de lei către noua centrală

CET Govora deține întreaga infrastructură necesară unei astfel de investiții, care ar putea fi finanțată în proporție de 70% printr-un grant de la Uniunea Europeană, în baza legislației Pachetului Energie/Schimbări Climatice al autorităților europene. În acest scop, însă, activele necesare realizării investiției în noua centrală, precum și cele aferente termoficării urbane din zonă, evaluate la circa 39 de milioane de lei plus TVA vor trebui transferate contra cost de pe firma aflată în insolvență, iar banii obținuți ar urma să fie folosiți pentru plata datoriilor către creditorii care au gajuri puse asupra acestor active, respectiv ANAF și Alpha Bank, care dețin cumulat creanțe de peste 33 de milioane de lei asupra CET Govora. Potrivit draftului de modificare a planului de reorganizare, activele ar putea fi cumpărate de Consiliul Județean Vâlcea și Primăria Râmnicu Vâlcea (împreună sau separat), CJ Vâlcea și Primăria Râmnicu Vâlcea în asociere cu Chimcomplex și SC Ciech Soda România SA (împreună sau separat). Dacă nici una dintre aceste variante nu se va concretiza, activele vor fi scoase la licitație cu strigare. SC Ciech Soda România SA propunea încă din toamna anului trecut asocierea cu autoritățile locale din Vâlcea și cu Chimcomplex în vederea construirii unei noi centrale pe gaze. De asemenea, se are în vedere vânzarea unei părți din activele aferente activității de extragere a cărbunelui, precum și a altor bunuri ale CET Govora. CET Govora își propunea încă din 2010 construirea unei centrale în cogenerare pe gaze, Consiliul Județean Vâlcea înființând în acest scop și o firmă, Vilcet Energy, însă nu s-au găsit niciodată banii necesari implementării. Acum, potrivit unui studiu de oportunitate întocmit de Elsaco, se are în vedere construirea unei astfel de centrale cu putere instalată de 100 MW, cu un cost total estimat la 100 de milioane de euro și durată de implementare de 21 de luni, urmând ca primul an complet de funcționare să fie 2023. Necesarul de finanțare pentru 2020 depășește 92 de milioane de lei. Investiția ar urma să fie derulată pe firma deja existentă, Vilcet Energy, care a și întocmit o aplicație de solicitare de fonduri europene. În firmă ar urma să fie atrași și alți investitori, astfel încât Consiliul Județean Vâlcea să devină acționar minoritar. „Este necesar ca minim unul dintre investitori să fie o societate cu experiență în domeniul energiei, respectiv să administreze sau să fi administrat o capacitate de producție de minim 100 MW sau să fi realizat o capacitate de minim 50 MW. În acest mod se va asigura experiența, precum și know-how-ul necesar construirii și gestionării noii capacități. Acționarul fondator și cel care inițiază acest proces investițional, Consiliul Județean Vâlcea, are un rol privilegiat în structura de acționariat, rol care este accentuat și de componenta socială a afacerii, respectiv asigurarea energiei termice necesare municipiului Râmnicu Vâlcea, în exclusivitate, de către Vilcet Energy”, se menționează în documentul citat.

Ciech Soda România vrea o nouă centrală termică comună, în cogenerare

Reprezentanții SC Ciech Soda România SA au avut numeroase acțiuni, au trimis zeci de scrisori și memorandumuri, pentru a găsi o soluție la impasul de pe platforma chimică din Vâlcea. În prezent societatea se află în stand-by, ca urmare a lipsei unui furnizor de abur. SC Ciech Soda România SA a decis să ia măsuri suplimentare pentru a putea păstra toți muncitorii și managerii din fabrica de sodă de la Râmnicu Vâlcea. Compania continuă să facă toate demersurile pentru revenirea la normalitate pe platforma chimică, iar momentan își va menține echipa, pentru a putea relua producția dacă va fi asigurată alimentarea cu abur în perioada următoare. Conducerea grupului și cea a SC Ciech Soda România SA au avut o întâlnire la nivel înalt cu reprezentanții noului guvern, inclusiv cu ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în noiembrie 2019, pentru a găsi o soluție. Ca urmare a discuțiilor, compania încă așteaptă o decizie din partea Guvernului României, motiv pentru care a decis să mențină producția în modul stand-by și în săptămânile următoare. „Este un angajament serios din partea noastră, și sperăm că toate discuțiile privind asigurarea unei surse de abur pentru fabrica noastră se vor concretiza cu un sprijin real. Facem apel la autorități și sperăm că toate declarațiile politice despre colaborare și soluții vor fi urmate de rezultate concrete. Credem că putem vorbi de o Românie normală și la Vâlcea, în curând”, a declarat Witold Urbanowski, directorul general al SC Ciech Soda România SA. Compania și-a oferit inclusiv sprijinul pentru cel mai important proiect local din ultimii 13 ani – o nouă centrală electro-termică în cogenerare – CHP comună, în beneficiul tuturor partenerilor locali. SC Ciech Soda România SA a fost singurul jucător local care a făcut pași concreți pentru realizarea acestui plan, astfel că a lansat o propunere autorităților locale și partenerilor în acest sens. Singura fabrică de sodă din România se află în stand-by începând cu 18 septembrie 2019, după ce prețul aburului industrial solicitat de CET Govora la ultima sa ofertă, din septembrie 2019, a fost cu peste 75% mai mare decât în contractul anterior. Oferta este cu mult peste posibilitatea companiei de a acoperi aceste costuri. Totodată, CET Govora propune livrări de abur la volume mult mai mici decât necesarul fabricii, asta în condițiile în care SC Ciech Soda România SA a înregistrat deja pierderi de 500 de milioane de lei din 2006, de când operează fabrica de la Râmnicu Vâlcea. Potrivit unui raport EY publicat în 16 septembrie, în România erau susținute peste 4.400 de locuri de muncă în 2018, drept urmare a activităților Ciech. Alte câteva rezultate arată că fiecare milion de lei din PIB generat direct de Ciech a creat 3,3 milioane de lei în restul economiei. Fiecare loc de muncă la SC Ciech Soda România SA a atras încă 6 locuri de muncă la nivel național. Fiecare milion de lei din impozite a atras încă 3 milioane de lei la bugetul de stat.

Fonduri europene pentru centrală de cogenerare de înaltă eficiență pe gaze

Conform unui studiu de oportunitate pentru realizarea în incinta CET Govora a unei centrale de cogenerare de înaltă eficiență pe gaze naturale pentru producere de energie termică sub formă de abur industrial, realizat de SC Elsaco SRL, actualul producător de energie termică, CET Govora, este în perioada de reorganizare judiciară şi, din punct de vedere juridic, ridică o serie de riscuri semnificative, atât în prezent, cât şi în viitor. De asemenea, având în vedere capacităţile existente şi politica energetică a României şi a Uniunii Europene privind emisiile de CO2, există riscuri majore în continuitatea activităţii pe bază de combustibil solid. La acestea, se adaugă şi dificultăţile apărute în 2019, de aprovizionare cu combustibil solid. Aspectele menţionate determină modificarea fundamentală a modelului de business, respectiv trecerea pe capacităţi de producţie de cogenerare, având la bază combustibilul gaz metan. Modificarea modelului de business implică o investiție nouă, cu noi capacităţi de producţie, şi cu un efort investiţional semnificativ. Bonusul de cogenerare este reglementat conform metodologiei ANRE: la acest moment, nu există o previziune inclusiv în documente legale, pentru perioada de după 2022. Acest fapt a determinat ca, în scenariile analizate, din cauza lipsei legislaţiei în vigoare, să nu se ia în considerare schema de ajutor de stat prin bonusuri de cogenerare. În prezent, sunt discuţii la nivelul instituţiilor statului, a celor de reglementare, precum şi a asociaţiilor patronale (COGEN), în sensul menţinerii schemei de ajutor de stat pentru cogenerare, dar încă nu s-a clarificat nici modalitatea, nici condiţiile de implementare. Apariţia acestei scheme va avea un impact pozitiv asupra business-ului, conducând la îmbunătăţirea parametrilor investiţionali şi a cash-flow-ului afacerii. În acelaşi timp, implementarea schemei va necesita o analiză suplimentară şi o serie de decizii comerciale pentru a evita/reduce apariţia fenomenului de supracompensare şi de a optimiza economico-financiar efectele acestui tip de bonus. Din cauza faptului că, la data prezentă, CET Govora se află în procedură de reorganizare judiciară, din punct de vedere financiar, societatea este nebancabilă, fapt care conduce la o serie de implicaţii deosebite pentru orice proces investiţional. Având în vedere că acţionarul majoritar este Consiliul Judeţean Vâlcea, s-au luat o serie de decizii în vederea implementării proiectului: înfiinţarea SC Vilcet Energy SRL cu unic acţionar Consiliul Judeţean Vâlcea (scopul este de a constitui un vehicul investiţional pentru realizarea proiectului); înscrierea SC Vilcet Energy SRL pe lista de proiecte cu finanţare din fonduri europene. Volumul fondurilor europene la care SC Vilcet Energy SRL este înscrisă reprezintă 100% grant din valoarea investiţiei eligibile, având în vedere componenţa comunitară a proiectului, respectiv asigurarea energiei termice pentru municipiul Râmnicu Vâlcea, precum şi stabilitatea locurilor de muncă de pe Platforma Industrială Sud Râmnicu Vâlcea. Scenariile luate în calcul sunt: investiţie într-o capacitate de producţie de energie în cogenerare, formată din două unităţi de producţie independente; investiţie proiect de 100 milioane de euro; durată implementare proiect de 21 luni; SC Vilcet Energy SRL va avea acces la toate utilităţile necesare investiţiei, fără a realiza modificări fundamentale de sistem zonal.

Investiţia se va realiza pe o societate nou creată – SC Vilcet Energy SRL

Pentru evitarea riscurilor legale, investiţia se va realiza pe o societate comercială nou creată, SC Vilcet Energy SRL. Aceasta, în acest moment, are ca unic acţionar Consiliul Judeţean Vâlcea, şi nu înregistrează activitate. Pentru realizarea investiţiei sunt necesare o serie de acţiuni care la data prezentei sunt în derulare, aflându-se în diverse etape ale procesului de realizare: delimitarea terenului necesar pentru derularea de noi activităţi – cu toate etapele necesare, respectiv cadastru, întabulare şi separare faţă de CET Govora; rezolvarea juridică a stabilităţii în timp a terenului, pe o perioadă de minim 25 de ani; definirea ofertei acţionarului de azi privind scenariile, condiţiile şi modul de lucru a SC Vilcet Energy SRL pentru atragerea de investitori; propunerea modului de acces la facilităţile platformei, respectiv alimentarea cu gaz, apă, accesul la sistemele de livrare a produselor finite (energie electrică şi termică); evaluarea riscurilor menţinerii şi transferului portofoliului de clienţi existenţi către SC Vilcet Energy SRL, precum şi dimensionarea necesarului de energie electrică şi termică în timp a acestora. Acţiunile menţionate anterior sunt necesare pentru diminuarea riscurilor şi creşterea şanselor de reuşită, dar în continuarea analizei, ele sunt considerate realizabile şi reprezintă date de intrare ale studiului. Privind portofoliul de clienţi şi necesarul anual de energie electrică şi termică al acestora, s-a luat în considerare transferul lor integral către noua investiţie şi menţinerea constantă a cererii. Principiile de bază propuse de echipa de lucru referitoare la modelul de business optim sunt: individualizarea SC Vilcet Energy SRL (SPV-ul creat trebuie să fie secţionat de activitatea şi obligaţiile financiare şi de mediu ale CET Govora); terenul pe care se va realiza investiţia trebuie să fie liber de sarcini; utilităţile strategice (alimentarea cu gaz, apă, accesul la sistemele de livrare a produselor finite) trebuie să fie deţinute sau controlate de către SC Vilcet Energy SRL; aportul SC Vilcet Energy SRL în cadrul proiectului poate fi considerat accesul la teren şi utilităţi strategice; trebuie să existe un angajament de cumpărare a produselor realizate de către SC Vilcet Energy SRL de către clienţii industriali şi termoficare urbană, pe o perioadă stabilită ulterior (exemplu 5 ani cu renegociere anuală); CET Govora, în condiţiile menţinerii contractului de concesiune a serviciului public de încălzire în sistem centralizat, va achiziţiona de la SC Vilcet Energy SRL necesarul de energie termică sub formă de apă fierbinte; preţul energiei termice este unul din principalele aspecte care trebuie gestionate de investitor, fiind un proiect bazat pe livrarea de energie termică (un echilibru trebuie să existe între preţul energiei termice şi sustenabilitatea afacerii). Trebuie avut în vedere că modelul de business ţine foarte mult de interesul investitorului şi al clienţilor industriali, astfel principiile de bază propuse sunt supuse diversificării, dar pot fi luate ca bază de pornire.

Noua centrală pe gaz va putea fi dată în folosință în anul 2022

În studiul de oportunitate pentru realizarea în incinta CET Govora a unei centrale de cogenerare de înaltă eficiență pe gaze naturale pentru producere de energie termică sub formă de abur industrial se mai spune că bonusul de cogenerare nu se poate aplica la noua investiţie. Discuţiile privind o noua schemă de bonus în domeniu există, se studiază diverse scenarii, dar, la data prezentă, nu există un cadru legislativ. Drept pentru care, analiza realizată are ca ipoteză inexistenţa bonusului de cogenerare. S-au luat în considerare demersurile deja realizate de către CET Govora pentru înscrierea SC Vilcet Energy SRL pe lista societăţilor potenţial beneficiare de fonduri europene, drept pentru care s-a analizat şi scenariul primirii grant-ului european. In acest caz, s-a studiat impactul cheltuielilor neeligibile din cadrul proiectului şi, având în vedere ca la data prezentă nu există o metodologie publicată, s-au analizat diverse scenarii. De asemenea, în condiţiile istorice de decontare a cheltuielilor din grant după efectuarea investiţiei, s-a analizat şi posibilitatea obţinerii unui credit bancar punte pentru derularea proiectului. Pentru schema investiţională descrisă anterior, în vederea estimării costului investiţional, s-au utilizat preţurile europene istorice, drept pentru care valoarea investiţiei se ridică la 100 milioane de euro. Preţurile utilizate în analiza efectuată au avut la bază informaţiile oficiale disponibile la aceasta dată în zona publică (OPCOM) precum şi cele furnizate de către CET Govora din contractele comerciale în derulare, respectiv preţuri negociate, reale, care includ specificul zonei şi a portofoliului de clienţi. Scenariile derulate au utilizat preţuri constante sau indexate liniar, respectiv analiza unei pieţe normale şi echilibrate, fără a previziona şi analiza şocuri comerciale sau ipoteze de dereglare a formării preţurilor datorită unor evenimente deosebite. Această abordare a fost dictată de inexistenţa informaţiilor reale, corecte şi verificate, pentru viitor, precum şi de imposibilitatea de a previziona turbulenţele sau evenimente excepţionale la nivel naţional, regional sau mondial. Anul 2022 este anul de pornire a capacităţii şi a probelor tehnologice, drept pentru care menţionam că nu este un an specific pentru „on-going business”. Scenariul de referinţă analizează realizarea unui proiect investiţional în condiţiile prezentate anterior cu o rată de rentabilitate (IRR) de 9%, ceea ce determină o perioadă de recuperare de 12 ani a investiţiei. Alte ipoteze ale scenariului: 30% din producţia de energie electrică este vândută direct către clienţii direcţi, la un preţ cu 20% mai mic decât cel practicat în piaţa de profil (preţ energie activă+taxe) iar evoluţia preţului energiei electrice este corelată cu cea a gazului. Atât scenariul cu grant 95%, cât şi cel fără grant, sunt la limită cu preţ al energiei termice de 34 euro/Gcal, respectiv 34,8 euro/Gcal, ceea ce determină o sponsorizare semnificativă din partea investitorului pentru a susţine o serie de cash flow-uri negative ce se înregistrează pe parcursul unor ani. Acest fapt este certificat şi de valoarea negativă a NPV 2020-2034. Se consideră că afacerea este sustenabilă la un preţ minim a Gcal de 35,2/36,5 euro/Gcal Aceste observaţii sunt susţinute şi de evoluţiile profiturilor impozabile precum şi de profitul impozabil mediu al perioadei 2022-2040. Aceşti parametri confirmă riscurile deosebite ale afacerii în condiţiile în care preţul Gcal este în zona critică de 35,2 euro. În acelaşi timp, eventualele finanţări bancare pentru investiţia iniţială, la nivelul anului 2032, vor fi rambursate, drept pentru care valoarea şi riscurile ataşate afacerii se vor modifica în favoarea investitorilor după această dată.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *