PORR estimează trei ani și jumătate pentru primul tunel de autostradă Sibiu – Pitești
Într-un moment istoric pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din țară, constructorul austriac PORR a început lucrările la primul tunel de autostradă din România, situat pe lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești. Această inițiativă reprezintă un pas important spre modernizarea rețelei de autostrăzi și deschide calea către îmbunătățirea conexiunilor între regiuni.
Tunelul de la Momaia, care face parte din Lotul Curtea de Argeș – Tigveni, are o lungime de 1,35 kilometri și este proiectat cu două galerii separate pentru fluxul de trafic. Acesta este primul tunel de autostradă din România construit folosind metoda nouă NATM (New Austrian Tunnelling Method) dezvoltată în Austria.
Potrivit informațiilor furnizate de directorul de proiect, inginerul Fernando Lopes, lucrările au demarat conform planului stabilit, și intrarea efectivă în tunel este estimată la jumătatea lunii septembrie, în conformitate cu anunțurile anterioare.
Calendarul de execuție pentru acest proiect se întinde pe aproximativ trei ani și jumătate, și cuprinde următoarele etape:
- Săparea Tunelului (2 ani): Această fază implică săpătura efectivă a tunelului, creând structura de bază a acestuia.
- Căptușeala Interioară (1 an): După finalizarea săpăturii, urmează etapa de căptușire interioară, asigurându-se că tunelul va fi sigur și eficient pentru trafic.
- Instalarea Echipamentelor și Testare (până la 8 luni): Ultima etapă presupune instalarea echipamentelor necesare și testarea acestora pentru a se asigura că totul funcționează în parametri optimi.
Acest tunel va avea o lungime de 1350 de metri și va fi primul tunel pe care îl vom construi în România folosind noua metodă austriacă (NATM). Este o tehnologie de ultimă generație pentru construirea și monitorizarea tunelului în întreaga lume. Vom executa tunelul cu experți locali în tuneluri și cu specialiștii noștri de la PORR care vor veni din străinătate pentru a-i pregăti pe inginerii români în execuția de tuneluri rapid și în siguranță.
La final vom livra cel mai modern tunel de autostradă din România cu cele mai moderne echipamente. NATM este o tehnologie de ultimă oră în excavarea de tuneluri. Solul e moale, e ca și cum ai săpa în nisip. Apoi folosim beton torcretat pentru a stabiliza tunelul, beton pulverizat. După ce se termină forarea și realizarea profilului tunelului vom avea un al doilea strat de beton de 40-60 cm. grosime, iar acela va fi stratul final de suport pe care îl numim căptușeala
A transmis managerul proiectului de tunel, Norbert Horelein
Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este cel de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild), dar probabil cel mai greu de construit (din cauza reliefului/accesului) va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).
Și UMB va începe lucrările pentru galeriile de pe A1 Lugoj – Deva (tunel forat și cut&cover), tunel cu o lungime de 2 kilometri.