Tironel Tâmplărescu: „Am încredere în acest Guvern, sunt sigur că se vor ţine de promisiune”   

 

Primarul comunei Copăceni, Tironel Tâmplărescu a vorbit într-un interviu acordat cititorilor Impact real despre proiectele pe care le are în derulare în localitate, dar şi despre pagubele produse ca urmare a efectelor hidrometeorologice din ultimele zile. Ce speranţe are în vederea accesării fondurilor europene, dar şi când se vor asfalta ultimii kilometri de drum în localitate, aflăm în rândurile de mai jos.

 

 

 

Impact real: În urma evaluării pagubelor produse ca urmare a efectelor ploilor din ultimele zile, la ce valoare s-a ajuns?

Tironel Tâmplărescu: O viitură puternică a măturat totul în cale. Puhoaiele au năvălit după o rupere de nori. A fost cod roşu, meteorologii au emis, pentru prima dată, o astfel de avertizare pe pârâul Cerna. În mai puţin de două ore a plouat cât pentru o lună şi au căzut chiar şi o sută de litri pe metrul pătrat. Ploile torenţiale au lăsat dezastru în urmă: zeci de gospodării şi drumuri inundate, culturi distruse, terasamente luate de ape. Întreaga comunitate este speriată. După ce s-au retras apele am făcut o evaluare a pagubelor produse. Pe drumul judeţean Copăceni – Cernişoara pilonul podului este suspendat, o punte pietonală a fost spulberată de ape, două punţi pietonale peste pârâul Cerna au picioarele de sprijin distruse, iar capetele sunt erodate. Alte două punţi pietonale din satul Veţelu sunt distruse. Pe lângă aceste pagube, toate drumurile comunale au fost măturate de apă pe o lungime de 20 kilometri, după ce tocmai s-a finalizat balastarea. S-au înregistrat pagube în valoare de peste un milion de euro. Pârâul Cerna a erodat malul, alunecarea pe care o avem este din anul 2006, în punctul Podul Strinului, dar situaţia s-a înrăutăţit în urma ploilor din aceste zile. S-a reactivat surparea malurilor, apa ajungând la numai trei metri distanţă de prima casă. În această zonă două gospodării sunt în pericol de a se prăbuşi în Cerna. Nici când am avut primele inundaţii nu au fost atât de grave, aşa cum au fost cele din aceste zile. 14 gospodării au fost afectate, a fost prăpăd.

 

Impact real: Există soluţii pentru a nu mai ajunge în această situaţie?

Tironel Tâmplărescu: În primul rând trebuie regularizat pârâul Cerna, iar o lucrare de acest gen nu s-a făcut niciodată, şi asta se cunoaşte. Noi am înştiinţat reprezentanţii ABA Olt de foarte mult timp, dar până nu se întâmplă o nenorocire, nu se ia nici o măsură, tipic pentru noi. Încercăm să identificăm sursa de finanţare şi să vedem dacă reuşim noi, administraţia locală să demarăm un astfel de proiect, mai ales pentru regularizarea torenţilor.

 

Impact real: Primăria Copăceni aşteaptă rectificarea bugetară. Ce aşteptări aveţi de la această rectificare?

Tironel Tâmplărescu: Toate socotelile noastre de acum până la finalul anului sunt legate de această rectificare. Refuz să mă gândesc la faptul că este posibil să nu se producă. Am încredere în acest Guvern, şi sunt sigur că se vor ţine de promisiune. Problema noastră acum este rezolvarea pagubelor produse ca urmare a efectelor inundaţiilor din ultimele zile. Ce ne sperie cel mai mult este faptul că se anunţă un nou cod roşu, în următoarea perioadă.

 

Impact real: Aveţi în derulare proiecte cu finanţare europeană. Când se vor finaliza aceste proiecte?

Tironel Tâmplărescu: Prin GAL vom achiziţiona un buldoexcavator cu bani europeni. Proiectul este aprobat, dar durează foarte mult, şi nu ştiu din ce cauză. Mai avem un proiect european privind dotarea căminului cultural întocmit din anul 2015. Proiectul constă în dotarea căminului cu videoproiectoare, staţie de amplificare, cortină pentru copii, centrală termică, jocuri atractive şi mobilier. Valoarea proiectului este de 2,8 miliarde de lei vechi. Acest proiect ne-a dat mari bătăi de cap. Pe fonduri europene birocraţia ne omoară, ni se cer foarte multe clarificări şi documentaţii. Pentru acest proiect am mers de două-trei ori pe săptămână la AFIR Craiova pentru documentaţii. Pentru mine lucrurile ar fi foarte simple. Ar trebui să fie desemnat câte un reprezentant pentru fiecare judeţ, şi să putem lua legătura cu el. Aşa sunt o grămadă de proiectanţi, fiecare se pricepe cum poate să facă un proiect, dar trebuiau stabilite de la bun început normele de aplicare. Nu este corect să dai un miliard şi ceva pe un proiect, şi apoi să ţi se spună că nu ai drum naţional sau gară, şi să-ţi pice proiectul. Te trezeşti că, după un an de alergătură, nu îndeplineşti punctajul şi nu poţi fi eligibil. Nu este doar părerea mea, am vorbit cu foarte mulţi colegi primari, care sunt de aceeaşi părere. Legat de acest proiect ne-au trimis aparatura şi birotica şi urmează ca, în perioada următoare, să ne aducă mobilierul.

 

Impact real: De ce credeţi că sunt condiţiile acestea atât de dure în accesarea fondurilor europene?

Tironel Tâmplărescu: În loc să simplificăm documentaţiile şi condiţiile, le facem să fie din ce în ce mai greu de accesat. Din această cauză mulţi renunţă când vine vorba despre absorbţia fondurilor europene, după astfel de experienţe. Nici noi nu mai vrem să auzim de fondurile europene, mă voi gândi bine dacă vom mai accesa proiecte.

 

 

Impact real: Aţi reuşit să semnaţi contractele de finanţare pentru cele două proiecte finanţate prin PNDL-2?

Tironel Tâmplărescu: Prin Ministerul Dezvoltării avem două proiecte finanţate: asfaltarea drumurilor comunale pe o lungime de 4,5 kilometri şi construirea unui pod peste pârâul Cerna, în punctul „ La ACF”. Pentru proiectul de construire a podului mai durează maxim o săptămână în vederea desemnării constructorului, iar pentru proiectul de asfaltare va mai dura, nu ştiu să spun cât, pentru că este scos deja la licitaţie. Am înţeles că sunt înscrise foarte multe firme şi sperăm să avem parte de un constructor serios, care să vină cu un preţ cât mai aproape de costurile reale introduse în contract.

 

Impact real: Care este situaţia utilităţilor, adică a reţelei de apă şi canalizare?

Tironel Tâmplărescu: Alimentare cu apă avem pe o lungime de 24 de kilometri, iar pentru canalizare suntem prinşi în masterplanul judeţului, în proiectul care se va derula prin ADI Apa Vâlcea. Sperăm să fie depus cât mai curând. Este vorba despre 7 kilometri de sistem de canalizare care se va realiza la Copăceni. Totodată se va reabilita sistemul de apă şi se vor construi încă două bazine. Finanţarea va fi asigurată din fonduri europene şi se ridică la peste 2,5 milioane de euro. Sistemul de apă este în administrarea noastră, iar preţul unui metru cub de apă este mic 2,29 lei, nereuşind să acopere cheltuielile de funcţionare. Dacă sistemul ar fi fost „la cheie” cu siguranţă ni l-ar fi luat Apavilul pentru administrare.

 

Impact real: Mai există drumuri de pământ în localitate?

Tironel Tâmplărescu: Avem nevoie de modernizarea drumurilor. Mai avem încă un proiect, de 4,25 kilometri de drumuri, în vederea asfaltării. Proiectul este depus la Ministerul Dezvoltări care, din păcate, nu a intrat la finanţare. Sperăm ca, în urma licitaţiilor, când vor mai rămâne sume de bani, să fie redistribuite şi să mai primim şi noi fonduri măcar pentru acest proiect. Dacă vom reuşi să prindem şi cel de-al doilea proiect, cel de 4,26 kilometri, am reuşi să asfaltăm 90% dintre drumurile comunale. Oamenii îşi doresc cel mai mult asfalt. Vă daţi seama că sunt locuitori care stau în zone mai îndepărtate şi îşi doresc şi ei asfalt. În primul mandat am reuşit să asfaltăm 5 kilometri de drumuri comunale, iar în acest mandat mi-am propus mai mulţi kilometri. Am reuşit să finalizăm proiectul derulat prin PNDL-1, asfaltarea a 2,8 kilometri şi urmează să continuăm cu cel prin PNDL-2.

 

Claudia Şchiopu

 

 

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *