Impact Real

Un ziar aproape de oameni
Calea ferată Vâlcea-Vâlcele, proiectul „vechi, dar foarte nou” ar putea fi reluat chiar în acest an de Ministerul Transporturilor
  • PNL solicită termene clare pentru începerea şi finalizarea acestui proiect, care scurtează drumul de la Bucureşti la Sibiu cu 125 de kilometri

 

În luna august 2018, Ministerul Transporturilor a propus Guvernului începerea reconstrucţiei liniei de cale ferată Vâlcelele – Râmnicu Vâlcea. Ministrul Transporturilor Lucian Şova a cerut, la rectificarea bugetară, în jur de 500 de milioane de lei pentru începerea unui proiect „vechi, dar foarte nou” care va lega două oraşe importante ale României, Sibiu şi Piteşti: „Ministerul Transporturilor a cerut în primul rând să nu i se taie fonduri. După care, a cerut de o manieră decentă în jur de 500 de milioane de lei pe proiecte, pentru că şi la nivel de Guvern ni s-a impus să fim extrem de precişi în ceea ce promovăm, să ne asumăm sub semnătură proiectele pe care le promovăm să genereze costuri, astfel încât banii să fie traşi până la următoarea rectificare, care va fi la sfârşitul lui octombrie, începutul lui noiembrie. Am cerut în jur de 500 de milioane de lei pentru începerea unui proiect vechi, dar foarte nou pe calea ferată, care să lege Piteştiul de Sibiu, de o manieră mult mai eficientă”, a spus Lucian Şova, în conferinţa de bilanţ. „Pentru prima dată Ministerul Transporturilor va primi mai mulţi bani la o rectificare bugetară, bani care vor fi alocaţi pentru finalizarea unor investiţii, dar şi pentru proiecte noi. (…) O parte din bani vor merge către o lucrare de infrastructură complexă, calea ferată Râmnicu Vâlcea – Vâlcele, lucrare care trenează de peste 15 ani”, a anunţat şi premierul României, Viorica Dăncilă, în contextul rectificării bugetare aprobată la jumătatea anului.

 

Vâlcea-Vâlcele, comparată cu lucrarea de gen Lyon-Paris

Dacă ar fi ajuns să fie pus în funcţiune, traseul Piteşti – Râmnicu Vâlcea ar fi scurtat drumul, pe calea ferată, de la Bucureşti la Sibiu, cu 125 de kilometri. La sfârşitul anului 1989, lucrarea fusese executată în proporţie de aproape 99% şi urma să fie inaugurată în prima parte a anului 1990. Între timp, din indolenţa şi indiferenţa celor cu putere de decizie, ea a fost lăsată în paragină, degradându-se lent şi sigur. Printre cei care s-au opus cel mai mult ca lucrarea să fie pusă în circuit a fost chiar Regionala CFR Craiova, pe motiv că ar avea mari pierderi dacă trenurile ar merge pe o rută mai scurtă. Şi, chiar dacă lucrarea a fost considerată, la nivel de concepţie, ca fiind una spectaculoasă pentru vremea sa, viabilă, şi nu doar un moft al lui Nicolae Ceauşescu, greşelile în lanţ în gestionarea problemei au dus la abandonarea totală a obiectivului. Pe lângă faptul că investiţia în calea ferată Vâlcele – Râmnicu-Vâlcea ar aduce mari beneficii economiei şi românilor, aceasta reprezintă şi o adevărată operă de artă inginerească, fiind comparabilă cu alte lucrări de gen din lume, precum Roma – Florenţa sau Paris – Lyon.

 

Senatorul Romulus Bulacu: „Este cel mai grav eşec al României postdecembriste pentru judeţele Vâlcea şi Argeş”

În cadrul şedinţei Senatului din data de 11 septembrie, senatorul PNL de Vâlcea, Romulus Bulacu a adresat o întrebare ministrului Transporturilor – Lucian Şova, pe tema căii ferate Vâlcea – Vâlcele: „Linia de cale ferată dinspre Vâlcele (judeţul Argeş) către Râmnicu Vâlcea, cu o lungime de 39 de kilometri a fost proiectată pentru a decongestiona traficul către vestul ţării şi pentru a realiza o legătură rapidă între Bucureşti – Râmnicu Vâlcea – Sibiu, pe Valea Oltului. Deşi nefinalizată, linia a fost deschisă traficului în 1989, dar, ulterior, a fost închisă din cauza numeroaselor alunecări de teren. Pentru 2017, în bugetul CFR a fost prevăzută suma de un milion de lei doar pentru plata serviciilor de monitorizare, iar ministerul evită să înainteze un termen relevant pentru reluarea lucrărilor la această linie de cale ferată. Mai mult, în răspunsul oferit de dumneavoastră pe acest subiect, nu cunoaştem nici concluziile raportului de monitorizare. Este cel mai grav eşec al României postdecembriste pentru judeţele Vâlcea şi Argeş şi, de ce nu, pentru toată infrastructura feroviară a României. În acest context, în luna august, premierul României, Viorica Dăncilă, a anunţat recent demararea lucrărilor la calea ferată Râmnicu Vâlcea – Vâlcele. (…) Având în vedere importanţa deosebită pe care o are calea ferată Vâlcele- Râmnicu Vâlcea pentru sistemul de transport feroviar al României şi anunţul făcut de doamna premier, pentru o informare corectă a cetăţenilor, vă rog să-mi comunicaţi, concret, domnule ministru, care sunt termenele calendaristice prevăzute pentru proiectare şi execuţie”, se arată în întrebarea senatorului PNL, Romulus Bulacu.

Ramona BĂLTEANU

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Rezolva operatia antiSPAM si trimite comentariul! *