Sindicatele, principalii distrugători ai stațiunilor Voineasa și Vidra: conservarea stațiunii Voineasa, o atitudine alarmantă pentru viitorul turistic

Administrația locală din Voineasa, condusă de primarul Gabriel Năstăsescu, se află într-un proces de depunere a documentației la Ministerul Sănătății, cu scopul de a obține atestarea localității Voineasa ca stațiune climaterică. Toate formalitățile necesare, inclusiv întocmirea documentației și adoptarea Hotărârii de Consiliu Local, au fost încheiate cu succes. În vara acestui an, o comisie din București a vizitat zona și a confirmat că Voineasa îndeplinește criteriile impuse pentru a deveni stațiune climaterică. În prezent, documentele depuse la Ministerul Sănătății sunt în curs de evaluare pentru a se asigura că totul corespunde standardelor.
Atestarea ca stațiune climaterică reprezintă un moment semnificativ pentru Voineasa, deschizând noi oportunități de finanțare, mult mai mari decât cele disponibile anterior. Aceste facilități se extind și la sectorul privat, inclusiv pentru proprietarii de pensiuni din Voineasa și pentru cei care doresc să dezvolte afaceri în zonă. În plus, turiștii vor putea achiziționa bilete pentru tratament prin intermediul Casei de Pensii, ceea ce va sprijini dezvoltarea bazelor de tratament existente în stațiune.
Cu toate acestea, există o problemă cu locațiile deținute de marile confederații sindicale în Vidra și Voineasa. Aceste locații au fost lăsate în paragină de-a lungul a trei decenii, din cauza dezinteresului sau neglijenței liderilor celor patru mari confederații sindicale din țară: CNSLR Frăția, Cartel Alfa, BNS și CSDR. Situația persistă și sindicatele nu par să ia măsuri pentru a restabili aceste locații importante, lăsând stațiunea Vidra într-o stare avansată de degradare.
Un investitor interesat să revitalizeze stațiunea Vidra a încercat timp de un an să ajungă la o înțelegere cu liderii sindicatelor, însă fără succes. Acești lideri nu au dat semne că ar fi dispuși să colaboreze pentru a readuce la viață stațiunea Vidra, care ocupă o suprafață de 22 de hectare.
În fața acestei situații, primarul a făcut numeroase apeluri la parlamentari pentru a iniția o legislație la nivel de Parlament care să oblige liderii sindicatelor să acționeze în vederea salvării stațiunii. Din păcate, niciun pas concret nu a fost făcut în această direcție.
Mai grav este faptul că săptămâna aceasta, pe data de 14 septembrie 2023, sindicatele au decis să pună în conservare și Hotelul Lotru din Voineasa. Cu alte cuvinte, eforturile administrației locale și ale comunității par să fie subminate, iar nimeni nu pare să aibă curajul de a-i întreba pe liderii sindicatelor despre această situație alarmantă.
”Cu toții suntem conștienți de situația din Vidra și Voineasa, dar parcă toată lumea pare să fie surdă și oarbă la ceea ce se întâmplă. Parcă nimeni nu știe cum să abordeze acești „gropari” ai stațiunilor Voineasa și Vidra. Am încercat pe cât posibil să găsim o soluție care să le fie favorabilă, dar trebuie doar să fie de acord să se întâmple ceva pentru a scoate aceste două stațiuni din starea de ruină în care se află. Cu toate acestea, liderii celor patru mari confederații sindicale din țară – CNSLR Frăția, Cartel Alfa, BNS și CSDR – par să nu fie interesați. Am înțeles că, pe data de 14 septembrie 2023, acești lideri au avut o întâlnire pentru a decide să pună în conservare și Hotelul Lotru. Cu alte cuvinte, se pare că au hotărât să încheie totul, inclusiv Voineasa, indiferent de eforturile depuse de administrația locală și comunitate. Astfel, Hotelul Lotru va fi, de asemenea, condamnat să devină o ruină”, a precizat primarul localității Voineasa, Gabriel Năstăsescu.
Sindicatele și guvernanții ignoră declinul stațiunilor Voineasa și Vidra: o atitudine care amenință turismul și comunitatea
Ceea ce este și mai îngrijorător este că nimeni nu pare să observe această situație, iar parlamentarii noștri dau din umeri nepăsători. Mai mult decât atât, există planuri de închidere a stației de apă din zonă, ceea ce este o decizie extrem de nechibzuită, având în vedere că aceasta deservește cele cinci vile. Asta înseamnă practic că întreaga Voineasa ar putea fi afectată de această măsură drastică.
Soarta ruinelor din stațiunile Vidra și Voineasa este pecetluită de peste 33 de ani, și este de notorietate că guvernanții acestei țări sunt conștienți de această situație. Dacă s-ar uni și ar emite o Ordonanță de Guvern pentru a prelua toate clădirile, acest lucru ar putea reprezenta o soluție, deoarece decretul prin care acestea au fost predate în posesie a fost abrogat încă din 1976 printr-o altă Ordonanță de Guvern. Cu toate acestea, sindicatele se agață cu înverșunare de decretul emis în vremea lui Ceaușescu.
Prin urmare, întreaga situație ar putea fi rezolvată prin intermediul unei Ordonanțe de Guvern care să permită preluarea clădirilor care nu mai sunt funcționale și s-au transformat în ruine. Aceste ruine contribuie la declinul întregii zone, care deține un potențial fantastic în ceea ce privește turismul. Realitatea este că s-au conturat alte interese și nu există nicio dorință de a menține Voineasa pe harta turistică.
Într-o situație paradoxală, în loc să fie de acord cu refacerea clădirilor, care ar aduce beneficii financiare semnificative celor patru mari confederații sindicale din țară, aceștia preferă să plătească impozite cu 500% mai mari. Ca rezultat direct al acestei situații, zona s-a depopulat din cauza lipsei locurilor de muncă.
Primarul Gabriel Năstăsescu îndrăznește să creeze viitorul turismului pentru a salva zona
Partea bună este că Domeniul schiabil de la Voineasa reprezintă unul dintre punctele forte ale acestei zone și este extrem de apreciat de iubitorii sporturilor de iarnă.
În ceea ce privește dezvoltarea turismului la Voineasa, primarul Gabriel Năstăsescu explorează toate opțiunile disponibile. În acest sens, are în plan concesionarea resturilor de terenuri din Vidra. Cel mai promițător aspect este că proiectul pentru construirea unei piste de sanie de vară se află în stadiul de elaborare al studiilor de fezabilitate. Partea tehnică a proiectului este deja finalizată, iar următoarea etapă constă în efectuarea ridicărilor topografice de pe teren. Primarul ne informează că această pistă va avea o lungime de 2,4 kilometri și va avea un interval de altitudine cuprins între 1820 de metri și 1320 de metri. Proiectul se află în prezent în procesul de evaluare la Ministerul Turismului în vederea obținerii finanțării necesare.
Pe lângă aceasta, în zona Vidra, este planificată construcția de case de vacanță suspendate pe o suprafață de peste un hectar, cu implicarea unui investitor.





